Dreng / mand14 år
Hej.
jeg er en 8. klasses elev, som har brug for en psykologs vinkel på stofforbrug, til en projektopgave. jeg ville blive rigtig glad hvis du havde lyst til at prøve at svare på nogle af de her spørgsmål om det sociale liv for en stofforbruger.
Oplever du at folk der har hash problemer også får det sværere socialt, eller omvendt?
Oplever du at der også er en del gruppepres når det kommer til at starte på hash?
Hvilke personlige konsekvenser kan der komme hvis man ryger hash på et dagligt/ugentligt plan?
Oplever du at der kommer flere og flere unge som har brug for hjælp til stofproblemer?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Her kommer der korte svar på dine spørgsmål.
1.Oplever du at folk der har hash problemer også får det sværere socialt, eller omvendt? Ja, jeg oplever det, med ikke nødvendigvis det omvendte.
For at starte med det omvendte, så kan man have det svært socialt uden at bruge rusmidler, og hvis man gør det, vil man bruge alkohol oftere end hash. Man skal også være opmærksom på at man kan reagere på sociale vanskeligheder ved at bruge andre produkter som medicin, sukker, spil, tv, m.m.
Sagen er at hvis man ikke tror på at fremtiden rummer gode ting, så vil man være mere tilbøjelig til at bruge midler som giver en umiddelbar tilfredshed eller belønning. Nu skal man også være opmærksom på ar hashforbrug og hashproblemer ikke er de samme ting, selv når det er tale om et stort hashforbrug. Mange mennesker ryger et joint en ny og næ og en del personer ryger sågar hver dag uden at det fører til sociale problemer.
2.Oplever du at der også er en del gruppepres når det kommer til at starte på hash? Ja. Ikke nødvendigvis et stort gruppepres, men jeg tror at hash er blevet så almindelig i kulturen at der er en slags forventning at det er noget man skal prøve. Måske lidt ligesom man skal prøve at være fuld.
3. Hvilke personlige konsekvenser kan der komme hvis man ryger hash på et dagligt/ugentligt plan? De traditionelle konsekvenser er at man mister motivation, udskyder ting til en anden dag, får hukommelsesproblemer, får svært ved at overskue ting, og lign. Man skal igen være opmærksom at det ikke gælder for alle der ryger hash, og jeg har flere gange mødt personer som røg hash dagligt og som var initiativrige, havde et stort overblik, m.m.
For mig at se er en af de konsekvenser man skal være særligt opmærksom på, er at man bliver dårligere til at løse problemer når man vælger at ryge hash for at "løse" dem. I stedet for at udvikle kompetencer ift. at lære at mærke, tackle og løse problemer, udvikler man kompetencer ift. at dulme dem, glemme dem og ignorere dem. Det kan være fint i akutte situationer men ikke på den lange bane.
4. Oplever du at der kommer flere og flere unge som har brug for hjælp til stofproblemer? Ja. Absolut. Jeg ved ikke om det skyldes at flere unge ryger hash og får problemer med det, eller at det er blevet mere acceptabel at søge behandling ifm. stofbrug, men der er helt klart flere unge mennesker i behandling end for 25 år siden.
God arbejdslyst med din opgave
Eric