Dreng / mand19 år
Hej
Jeg har et AT forløb om kampen om det gode liv, hvor jeg har valgt cannabis i biologi A og psykologi B. Jeg har godt styr på selve biologi delen med hvorfor man bliver afhængig af stoffet, men mangler nogen psykologiske grunde til hvorfor unge bliver afhængige og for den sags skyld også hvorfor de starter med at indtagelse af cannabis.
Håber du vil hjælpe mig med at besvare mit spørgsmål og komme med idéer hvordan jeg kan indrage psykologi bedst muligt.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskylde at jeg besvarer dit spørgsmål lidt sent. Jeg har haft en meget travl uge på arbejde og har ikke haft mulighed for at gøre det tidligere.
Overordnet er der to grunde til at tage stoffer: de "positive" og de "negative". De positive er hvis man gør det i et kontrolleret og begrænset omfang for at hygge sig, feste, udforske ens egne ukendte sider, osv. De negative er hvis man gør det for at flygte fra eller dulme ens følelser eller tanker, eller fordi man vil gerne være med i en gruppe, eller, i bund og grund, hvis man prøver at løse et problem på den måde.
Stofferne kan være afhængighedsskabende på vidt forskellige måder alt efter hvilket stof  og hvilken person det drejer sig om. Jeg har set folk som kunne droppe heroin uden at det mindste problem men som ikke kunne lade være med at ryge hash, andre som kunne stoppe kokain fra den ene dag til den anden men som ikke kunne stoppe med at ryge tobak….men når det er sagt, så har man betydelige større risici for at blive afhængig af stoffer hvis man indtager dem af de "negative" grunde.
Der er et gammelt eksperiment lavet af psykologen Bruce Alexander som indicerer det på en meget overbevisende måde, synes jeg. Her er et link til det på engelsk http://globalizationofaddiction.ca/articles-speeches/148-addiction-the-view-from-rat-park.html , og så en slags resumé af det på dansk http://www.misbrugsnet.dk/fagligt/rotteparken.pdf
God læsning og held og lykke med din opgave.
Eric