Pige / kvinde16 år
Hej,
Jeg skriver min OSO opgave og jeg har nogle spørgsmål som jeg håber du vil svare på.
Hvilke nødvendige kvalifikationer og kompetencer skal man have for at blive en succesfuld psykolog?
Hvorfor går folk egentlig til psykolog?
Og kan man gøre det gratis? Eller i det mindste billigere så alle kan få hjælp, og ikke kun dem der har råd til det?
Hvad betyder ordet depression?
Hvorfor tror du at nogle folk er imod psykologhjælp?
Jeg håber det er noget du kan svare på.
På forhand, tak.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Undskyld mit sene svar, men jeg er blevet forhindret i at logge mig på hjemmesiden for at besvare dit spørgsmål.
Her får du korte svar til dine spørgsmål. Jeg håber at de ikke komme for sent.
-Hvad angår kvalifikationer for at være psykolog, så er det ret enkelt; man skal have læst til cand. Psych. på universitet. Har man ikke gjort det, er man ikke psykolog. Hvad angår kompetencerne, så er det et meget mere komplekst spørgsmål. Der er mange meninger om hvilke kompetencer man skal besidde for at være en god psykolog, og der findes selvfølgelig en masse klicheer om det: At en god psykolog skal være empatisk, medmenneskelig, m.m. Disse klicher er for så vidt sande, men de siger ikke så meget. Så, bare for at introducere en anden vinkel, så tænker jeg at en god psykolog ikke skal være alt for normal og fri for psykiske problemer. I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor man skulle få lyst til at blive psykolog hvis man ikke selv har en eller anden form for psykiske udfordringer.
-Folk går for det meste til psykolog pga. af fødselsmæssige eller relationelle vanskeligheder: fordi de har svært ved at forstår, rumme, handle, m.m. deres følelser, eller fordi de har svært at have gode relationer med folk omkring dem. Indtil videre har jeg aldrig mødt en person som er gået til psykolog fordi den havde kognitive problemer, f.eks. fordi nogen følte sig for klog eller for dum 🙂
-Rent teoretisk kunne man godt gøre psykologbehandling gratis, ligesom lægebehandling. I bund og grund er det kun et spørgsmål om politisk vilje til at betale prisen.
-Depression betyder rent sprogligt "uden tryk" eller "nedtrykt". Dvs. at man ikke har nok "livsenergi". Helt konkret, har folk som er deprimerede andre vanskeligheder end at de mangler energi. Som regel er de sortseende, mangler lyst, får ikke glæde af det som normalt gør dem glade, m.m.
-Godt spørgsmål. Jeg aner ikke hvorfor nogle personer skulle være imod psykologhjælp. For mig at se, er det lige så uforståeligt som hvis man sagde at man er imod tandlægehjælp eller lægehjælp. Man kan sikkert finde personer som er imod tandlæger eller læger… men jeg tror ikke at man kan finde rationelle eller relevante argumenter for det.
God arbejdslyst med din OSO opgave 🙂
Eric