Pige / kvinde50 år
Hej. Jeg ved ikke hvem jeg skal få hjælp fra, så håber du/i kan hjælpe mig. Jeg bor med min kæreste på første år, men vi har kendt hinanden 5 år. Problemet er jeg ikke kan glemme min fortid både som barn og som voksen. Jeg græder meget, er meget ensom selv om jeg har min familie, veninde, og kæreste. Jeg føler ikke han forstår mig når jeg fortæller ham om min barndom med misbrug og vold, han siger jeg skal glemme alle de ting og se fremad, men jeg kan ikke. Jeg kan mærke jeg er ved at trække mig væk fra ham, jeg føler han ikke forstår alt det kaos jeg har i mit hovede. Han er selv en stærk mand, og har selv oplevet grimme ting i sit luv, men han har så formået at få det lagt bag sig, men alligevel har han det ikke helt. Han viser hans fortid i form af at slå, han har slået mig to gange i de 5 år, men jeg føler at alt det han har oplevet kommer ud på andre måder, og det kommer der konflikter ud af. Hvis jeg ikke får hjælp, så er jeg bange for jeg gør noget dumt ved mig selv, for jeg føler mig alene med alt det her fordi jeg ikke kan snakke med ham eller min familie. Hilsen Carina.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Carina
Du må undskyld at det tog mig over en uge at besvare din mail.
Hvis du kommer fra et hjem hvor der har været misbrug, så kan du søge hjælp hos TUBA (www.tuba.dk) stort set overalt i landet, og jeg vil anbefale dig til at gør det, og til at gøre det hurtigt.
Ift du det du skriver, så, du har ret, man kan ikke tvinge sig selv til at glemme hverken dårlige eller gode oplevelser. Og som du skriver det, selv om man glemmer dem, så kan de alligevel blive ved at påvirke os og komme ud som uhensigtsmæssige adfærd eller underlige tanker og følelser som man ikke forstår.
Ift hvad din kæreste siger, så skal man også huske at folk er forskellige, nogle kan have oplevet grimme ting uden at det får lov til at påvirke dem dybt, mens andre føler sig fanget i lignende dårlige oplevelser og kan ikke komme ud af dem, selv om de ønsker det….Så man kan ikke bare sige til nogen "gør ligesom mig, glem bare fortiden og se fremad"…så enkelt er det ikke.
Endeligt synes jeg at det er en meget dårlig ting at din kæreste slår dig. Selv om det kun er 2 gange i løbet af 5 år, så er det 2 gange for meget, og især det skaber en præcedens som gør at både du og ham ikke kan helt undgå at tænke  "hvornår sker det igen?".
Man kan ikke gør fortiden om, og derfor skal I leve med disse episoder, men det er vigtigt at I, i det mindste, snakker grundigt om hvordan I kan forbygge at det nogensinde sker det igen. Og så skal du også grundigt tænke på hvad du vil med det forhold hvis det sker igen.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt. Husk at kontakte Tuba.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric