Dreng / mand15 år
Hej
Vores dreng på 15 år lyver, både over for familien og vennerne.
Han har altid overdrevet meget om feks, sport og siden har det været andre ting.
vi burde nok havede stoppet det og konfronteret ham for mange år siden, men trodet han voksede fra det.
Han er startet på idræts efterskole nu, men han skyldte en pige 100 kr, vi sage hun skulle komme og hente pengende hos os, da han ikke skal skylde penge væk,så trækker vi dem fra lomme pengende.
Da hun kommer og henter dem spørger hun ind til hvordan det går med hans sygdom….
han har sagt til hende og andre piger at han er blevet meget syg ….
For en tid siden så jeg en sms på hans mobil hvor han havede skrevet at han var ked af det da hans morbror var kommet i fængsel for mord…
vi dybt fortvivlet hvad gør vi , han kommer jo at ødelægge alle venskaber omkring sig hvis dette bliver ved,
Han har mange kammerater og sunde interesser, hvordan skal vi gribe det an.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig at "teenager som lyver" er ikke et område jeg er ekspert eller specielt kompetent i. Jeg vil gerne prøve at besvare dit spørgsmål så godt som jeg kan, men du skal huske at mit svar vil slet ikke være så godt funderet end hvis det var et spørgsmål om stoffer eller alkohol (som er de områder jeg er ekspert i).
Som jeg ser det, kan din søn lyve af forskellige grunde. F.eks. for at gøre sig interessant, for at komme ud af en vanskelig situation, for at skjule noget eller dække over noget han har det dårligt med. Han kan også være "lystløgner" og lyve fordi han synes at det er sjovt eller spændende, og så kan han lyve fordi han stadig er umoden og ikke har fanget det alvor i at man ikke må lyve.
Det første I skal gøre er at prøve at finde ud af hvorfor han lyver. Hvis han lyver f.eks. fordi han har lånet penge eller lovet noget han ikke kan holde, så er det meget anderledes end hvis han f.eks. lyver fordi han har det dårligt med sig selv og gerne vil skabe en facade af løgnehistorier.
Når I har nogenlunde fundet ud af hvorfor han lyver, så skal I prøve at finde hvordan I kan hjælpe ham videre med lige præcist det problem han har.
Jeg kan ikke gå dybere med de forskellige løsningsmuligheder, fordi det vil komme til at tage for meget plads, men det fælles for alle løsninger er at I skal understrege at løgn er dybt ødelæggende for relationer (fordi man på et tidspunkt mister al sin troværdighed), samt at når man stikker et løgn for at "løse et problemer", så bliver den indirekte konsekvens af det, at man bliver dårligere til at udvikle sine kompetencer til at finde rigtige og holbare løsninger til sine problemer. Så alt i alt, ødelægger man både sine relationer og sig selv ved at lyve….ikke noget man kan anbefale eller synes er godt.
Praktisk, synes jeg selv at den bedste måde at tackle løgn er at være meget konsekvent på 2 fronter. Den ene er at man selv ikke må lyve. Dvs at du og din mand skal være gode eksempler for din søn og vise ham at man bliver et bedre menneske ved at sige sandheden, selv om det krævende. Den anden er at I skal reagere lige med det samme når I opdager at han lyver ved at konfrontere de involverende parter. Typisk, betyder det at hvis en klassekammerat spørger om jeres søns sygdom eller om morbror som er i fængsel, så skal I lige med det samme hente jeres søn eller ringe til ham og spørge (helst på en venlig eller neutral måde) hvad det drejer sig om. Tror mig, hvis man gør det konsekvent 3-4 gange, så mister hurtigt folk lyst til at lyve.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe jer lidt.
Held og lykke med det.
Eric