Dreng / mand25 år
Hej jeg er en 25 årig mand jeg bor for mig selv lige nu har valgt og ligge mit vilde liv på hylden, har ikk boet hjemme siden jeg var 6 år , jeg har kun min mor som jeg sjældent ser så lige nu er i bund og grund for mig selv omkring mine problemer da jeg altid har været kriminel har jeg ikke haft noget seriøst job eller uddannelse her for et års tid siden begyndte jeg og feste meget tog til tekno fester vadet mig selv i stoffer alt fra svampe til ketamin til Coke gik med de forkerte typer konstant det satte jeg en stopper for og det klaret jeg noglelunde! Det ikke noget jeg har været afhængig af det var bar nyt og sjovt.. det jeg lige nu kæmper med at stoppe med og ryge Jeg vil gerne stoppe fordi jeg har røget i fast i 8 år, har altid sagt at hash ikke skader men der skete et eller andet for mig her for en 3-4 ugers tid siden, jeg var begyndt og blive deprimeret, jeg skulle ryge meget meget mere en jeg plejer lukket mig mere og mere inde, havde ikke overskud til at finde arbejde ikke engang aktivitet men selvom jeg havde det dårlig røg jeg bar videre for ligesom og glemme tankerne men til sidst blev det så slemt at jeg havde svært ved og være social kunne ikk tale ordenlig med grupper mistet meget af mit selvværd selvtillid og troede mindre på mig selv og det har påvirket mig så meget at jeg måtte stoppe. Men lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, har været stoppet i 20 dage men stresser fra morgen til jeg går i seng, jeg får græde ture ( ser mig selv som en hård type ) jeg føler jeg ikke kan overskue tingene, samtidig med jeg ikke rigtig har nogle at støtte mig op af mig andet en misbrugs centeret som rådet mig til og skrive her.. Mit spørgsmål er : er det virkelig sådan her man har det når man prøver og stoppe føler hele verden går ned, jeg stresset konstant, jeg drømmer de væreste ting om, jeg sveder som et svin og ja lige nu virker det bar nemmere og ryge en joint og glemme problemer. Kan man svare på hvornår man for det bedre og er der noget jeg selv kan gøre? Mange hilsner fra mig.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må virkelig undskylde at det har taget mig så lang tid at besvare dit spørgsmål, men jeg har haft meget travlt de sidste 2 uger, og har næsten ikke haft tid til at læse min mails.
Det er jeg ked af når jeg nu læser din mail og kan se at du var dybt ned for 2 uger siden.
Jeg håber at du har holdt ud og har fået det bedre.
Nu spørger du om det er normalt at have det som du har det når man holder op med at ryge hash, og svaret er ( hvis man ser bort fra at folk kan reagere meget forskelligt på hash og nedtur) JA. I de første uger efter at man holder op med at ryge hash, er det meget almindeligt at man sveder, bliver modløs og deprimeret, ikke kan styre sit humør, får meget realistiske og ofte voldsomme, drøm m.m. Som regel forsvinder alle disse symptomer efter 2-3 uger, og så har de fleste fortalte mig at de oplever at få mere energi og bliver klar i hovedet. Så det gælder virkeligt om at holde ud. Faktisk har jeg aldrig oplevet folk som har sagt til mig at de har fortrudt at de var holdt op med at ryge hash…selv om de var faldet i igen på et senere tidspunkt.
Når det er sagt, så at holde op med at ryge hash gør ikke at ens liv bliver lige pludseligt en dans på roser. Man får bare et problem (men også en trøstemiddel) mindre. Alle de andre problemer man har, f.eks. dem du nævner i din mail, vil stadig være der, og stadig kræve at du finder en måde at løse dem eller tackle dem.
Du spørger også om hvad du kan gøre. Indtil videre den meste oplagt og effektiv ting jeg har hørt om er at dyrke motion. Det renser kroppen for affaldsstoffer og sætter gang i biologiske reaktioner som gør at man får det bedre. Ellers kan folk få mere eller mindre gavn af NADA-akupunktur, mindfullnes, hypnose, m.m.
Hvis du uheldigvis skulle falde i på et tidspunkt, så lad være med at tage det som en nederlag og tænke at "det kan være lige meget" eller at "du ikke kan vinde over hashen". Tag det bare som en lille forhindring på vejen til at stoppe. Prøv at se hvad fik dig til at falde i, lær at det, og kom i gang igen. Nogen mennesker kan bare stoppe efter første gang, andre har brug for mange forsøg.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig på vejen til at droppe hashen. Det er en rigtig god beslutning du har taget. Held og lykke med det.
Mvh
Eric