Pige / kvinde
Hej
Jeg er en pige på 16 år, der igennem et godt stykke tid har været lidt for glad for at tage stoffer. Det startede med hash, men har siden da prøvet flere og flere stoffer og nu tager jeg dem meget tit. Jeg ønsker at stoppe, da jeg kan mærke at det er begyndt at påvirke min skolegang på gymn.
Jeg begyndte for en måneds tid siden at snakke med en af mine lærere, han var meget behjælpelig selvom han ikke vidste hvordan han kunne hjælpe mig. Jeg sagde til ham at jeg ville stoppe og han troede virkelig på mig.. Men så kom juleferien.. I starten gik det godt, men jeg bliver deprimeret og der kommer en hel masse tanker op, som jeg ikke synes jeg har lyst til at tage stilling til, når jeg ikke har taget noget i nogle dage.. Nå men, mit egentlige spørgsmål kommer her: jeg har fået tilbudt at ringe til noget rådgivning, men jeg foretrækker hjælp fra folk jeg kender og stoler på, og jeg stoler virkelig på min lærer, men er bange for at kræve for meget af ham da det ikke er hans job at hjælpe sine elever privat… Men jeg vil bare så gerne have hans hjælp og ikke en eller andens jeg ikke kender… Mine forældre har det bedst med ikke at vide noget – det er en længere historie..
Men kan jeg tillade mig at sige til ham, at det er hans hjælp jeg har brug for? Eller er det for stort et krav?
Mvh …

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det lyder rigtig godt at du har en god lærer som gerne vil hjælpe dig…og jeg kan godt se hvorfor du er i tvivl, derfor synes jeg at det vil måske være bedre at du giver dig en bredere vift af løsninger.
Jeg kan godt forstå at du helst vil have hjælp af din lærer hvis du godt kan lide ham og stoler på ham. Om det er et for stor krav du stiller til ham kan hverken jeg eller dig vide før du har spurgt ham…så i først omgang synes jeg at du burde fortælle ham hvordan du har det, hvilken slags hjælp du godt kunne tænke dig af ham ( der er en stor forskel fra at du ønske at kan snakke med ham en gang imellem, til at du f.eks ønsker at du kan ringe til ham når som helst), og så spørge ham hvad han synes om det.
Når det er sagt, lige meget om han siger ja eller nej, så synes jeg ikke at det burde forhindre dig i at henvende dig til professionelle "hjælpere". Folk på rådgivningscentret har større forudsætninger (håber jeg) for at rådgive dig ift stofferne…og selv om din lærer gerne vil hjælpe dig, så kan det godt være at han får brug for at du har kontakt med rådgivningscentret, så han ikke føler at hele ansvaret ligger på hans skulder.
Og så, hvis din lærer siger ja, så kan det også være en god ide at han kontakter Rådgivningscentret for at få nogle oplysninger og rådgivning ift stofferne, lovgivning samt, som du skriver det, at han får lidt hjælp mhp at finde af hvordan han kan hjælpe dig.
Så, alt i alt, synes jeg at det er en rigtig god ide at du bruger din lærer, nu at du har tillid til ham, men samtidigt synes at både dig og ham skulle bruge Rådgivningscentret som "back up".
Held og lykke med det…og skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric