Pige / kvinde
Igår aftes kom jeg rigtig meget op at skændes med min far fordi jeg fortalte at jeg har noget kørende med en fyr der er indvandre. Min far sagde at hvis han er muhammedaner skal jeg holde mig langt væk men den her fyr er altså helt fin har arbejdet med ham i et år min storebrødre kender ham godt den ene er chef den anden er også medarbejder. Han er ikke muslim men hans forældre er har ikke lige snakker med min far om har nogen betydning.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, min far var helt oppe i det røde felt igår.. jeg har snakket med fyren om det..
Skrevet af: Heyanne

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Heyanne
Du må undskylde at det tog så lang tid at besvare din mail. Jeg har haft travlt på arbejde og har ikke kunnet finde tid til at side og tage mig af brevkassen.
Din mail har ikke noget at gøre med stoffer…men på en måde synes jeg at jeg har nogle forudsætninger for at besvare den eftersom jeg også har en datter som er teenager…og så er jeg også selv er udlænding.
Jeg kender selvfølgeligt ikke din far, men i al almindelighed kan jeg fortælle dig at alle mennesker har fordomme…men det er kun de færreste som har så stærke fordomme at de ikke er parate til at acceptere at der er en forskel mellem de fordomme man kan have og så de konkrete tilfælde man kan møde ”i virkeligheden”. Sagt på en anden måde, lad din far have de fordomme han nu har. Ikke fordi jeg synes at de er gode eller lige gyldige…men dit problem er ikke at lave om på din fars fordomme…men at få ham til at se at din kæreste/ven ikke svarer til hans fordomme.
For mig at se har du to muligheder: enten kan du vælge den at invitere din kæreste/ven hjemme, så din far få muligheden for at se hvem han er, snakke med ham…og se at han ikke er(forhåbentligt) så farlig som han har, forestiller sig det. Eller kan du vælge at tage tid til at snakke med din far og fortælle ham om din kæreste/ven, forklare ham hvordan han er osv… og så i øvrigt give din far muligheden for at udtrykke sine bekymringer, forbeholde, osv.
Hvis din ven/kæreste er nogenlunde lige så god dom du beskriver ham, og at din far ikke er fuldstændig lukket, så skulle det nok hjælpe.
Held og lykke med det.
Eric