Pige / kvinde15 år
Hej, jeg er en 15 årig pige der har brug for hjælp og vil spørger om i kunne svare på min spørgsmål
Hvorfor misbrugte misbrugerne hash? Var det familie problemer, venner, lyst, gruppepres eller hvad?
Hvilke arbejde har personen, som hjælper misbrugere med at kommer ud det sorte hul? Og hvilke uddannelse har de så?
Hvilke behandlingsmetoder og tilbud findes der?
Hvad sker der, når man er i gang med behandling?
På hvilke måde er hash en udfordring til samfundet?
Hvad gør samfundet for at hjælpe misbrugere, for at komme ud af det hul?
Hvilke gruppe er mest ramt af hashmisbrug?
96 Normal 0 21 false false false DA X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel – Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}
Hvordan vil fremtiden se ud, hvis denne hjælp fra samfundet blev ved i fremtiden?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er rigtig mange spørgsmål du har…så du får kun meget korte svar. Hvis du har lyst til at få uddybet 1 eller 2 svar, må du gerne skrive igen.
-Folk misbruger hash lige præcist af de grunde du nævner: problemer, lyst/nysgerrighed eller gruppe pres.
-Misbrugsbehandlere kan være pædagoger, socialrådgivere, sygepejerske, psykologer, m.m. Nogle af dem har været misbrugere andre ikke.
-Der findes uendelig mange forskellige metoder. Langt de fleste er baseret på samtaler. Man kan få behandling ambulant (dvs. man kommer til en samtale og så gå igen), i dagbehandling (man kommer flere dage om ugen fra morgen til eftermiddagen) eller døgnbehandling (man bliver indlagt i flere uger/måneder).
-Når man er i behandling bliver man afgiftet og så bearbejder man sine problemer og finder nye måder at løse dem.
-Hash er udfordring på mange forskellige måder, men mest fordi mange mennesker ryger hash hvilket gør at lige så mange mennsker er "kriminelle" og at der er rigtig mange penge og kriminalitet som bliver involveveret i det.
-Samfund tilbyder forbyggelse og behandling. Også anonym behandling.
-Jeg kan ikke svare på dit sidste spørgsmål. På arbejde ser jeg meste dem fra de lave sociale klasser…men der kan være mange forskellige forklaringer for det.
God arbejdslyst
Eric