Hej
Jeg vil gerne spørge om der er kendskab til at eks-misbruger, kan have ødelagt noget inde i hjernen. Noget som gør at det er meget sværet at få fat i sine følelser.
Jeg spøger fordi jeg, selv er eks-misbruger, været stof og alkohol fri i over 9 år og har været i behandling på et psykoterapuetisk sted, selv taget en uddaenelse som psykoterapuet og misbrugsbehandler. har der ud over taget en masse andre kursuser, med gruppe og tilbagefalds terapi,osv.
Men jeg har det sådan helt personligt,som om der mangler noget. Jeg har ikke sådan lysten til livet, heller ikke at jeg tænker på at ikke være her. Men det er sådan meget defust, det er lige som om mine følelser er meget langt væk. og det er så sjældent at der i det hele taget kommer noget. jeg har familie arbejde. og der er ikke, nogen som sådan stof/alkohol trang, og dog jeg husker det som jeg beder kunne "mærke/føle" i den tid jeg var misbruger. Det var specielt Hash, og amf. jeg var afhængig af den gang.jeg misbrugte det i ca 13-14 år, Og jeg startet da jeg var ca 15-16 både med stoffer og alkohol.
Jeg tænker at jeg i den forbindelse måske kunne ha gjort en vital skade på min hjerne,lige som jeg har en ødelagt bugespytskirtel den dag i dag. Ved ikke om det er noget du/i har erfaring med, men håber godt nok at der et svar et sted der ude, da både mine kolegarer og familie siger ja sågar nogle af de klienter jeg selv har, siger at jeg har en forandret adfærd, der nærmest minder om noget der er depresion`s agtigt.
Venligst hilsen Arne.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Arne
Det er et vanskeligt spørgsmål du stiller fordi der findes ingen tydelige beviser at hash eller amf. kunne ødelægge varigt hjernen. Nogle forskere mener og andre mener det modsat.
For mit vedkommende -ud fra det jeg har læst samt de misbrugere jeg har mødt – så mener jeg ikke at hash kan skade hjerne varigt. Hvad angår amf. er jeg lidt mere i tvivl….og endeligt tror jeg at alkohol kan virkelig skade hjernen hvis man drikker voldsomt.
Men andre faktorer skal tages i betragtning: f.eks at du faktisk godt kan have en depression lige nu, for det andet , at nogle stærke følelser man opnår via stoffer kan for nogle personer ikke opnås ad "almindelig" vej…og derfor kan hverdagen virke ret grå.
En anden slags hypotese er at dit følelsesliv har ikke fået lov til at udfolde sig fordi du begyndte at misbruge stoffer ret tidligt…og dermed har du nu svært ved at fremkalde og genkende dine egne følelser.
Endeligt kan det tænkes, på en mere psykologisk måde, at du har oplevet mere eller mindre traumatiske ting i dit liv, som har gjort at du har mistet en del af din evne til at "føle" verden.
Så som du kan se, den samme ting kan have mange årsager og forklaringer. Kun en grundig undersøgelse kan pege på hvilken forklaring er rigtig og hvilke er ikke rigtige.
Når det er sagt, så husker jeg at have fået på Netstof mails fra personer som, ligesom dig, synes at de ikke kunne blive glad igen, selv om de ikke havde taget stoffer i lang tid…Så, det er ikke en helt ukendt fænomen.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Mvh
Eric