15 år
Hej jeg er en pige på 15 år
Jeg har fornygigt oplevet grupperess. Og jeg undre mig over, hvordan og hvorfor man reagere, som man nu gør. Jeg ved godt det er et meget besunderligt spørgsmål, men det har jeg tænk på i lang tid. Jeg håber at i vil svare hurtigst mugligt.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg ved ikke helt hvad du tænker på når du skriver " hvorfor man reagere som man nu gør", da man kan reagere på ret forskellige måder til grupperes.
Hvis du spørger hvorfor man nemt giver efter for gruppepres, så mener jeg at det er fordi mennesket er både et flokkedyr og et socialdyr. Dvs. -hvad angår "flokkedyr"-at man har en tendens til at gøre ligesom de andre, som f.eks. i fiskestimer, hvor tusindvis af fiske svømmer sammen uden at en af dem bestemmer, men hvor de retter sig efter hinanden på en meget præcis men ustruktureret måde, og så -hvad angår "socialdyr"- at mennesket er bygget til at leve i et struktureret samfund hvor der bl.a. er hierarkiske niveauer, lidt ligesom hos hunde eller aber hvor der er en alpha hund/abe som styrer flokken, eller ligesom hos elefanter hvor der er en gammel alpha-hunelefant som styrer flokken. Dvs. at man har en naturlig tendens til at rette sig efter det "alpha-personen" i gruppe vi befinder os i.
Så, det koster rigtig meget energi for de fleste mennesker at modstå gruppepres, og så er det ofte forbundet med dårlige følelser når man gør det. Og hvis det ikke var nok, så vil gruppen som regel gruppen opfatte det som en trussel når en medlem af gruppen melder sig ud på den måde…så, det er efter min mening derfor gruppepres er så stræk en kraft. Men dermed er det ikke sagt, at man skal give det hele tiden. En oplagt løsning er i øvrigt at finde en anden gruppe som passer bedre med sin egne måde at være.
Jeg håber at mit svar kunne bringe lidt lys på dine tanker om gruppepres.
God jul 🙂
Eric