Pige / kvinde25 år
Hej,
jeg har det sidste halve år døjet med angst. Hjertebanken, og en følelse af at jeg skal dø.
For omkring et år siden, prøvede jeg hash for første gang. Hvilket jeg i dag fortryder enormt meget. Jeg ved ikke om jeg fik en psykose. Men jeg jeg fik det ligesom et angstanfald.
jeg blev meget bevidst om at mit hjerte slog og jeg fik det dårligt. Koldsved, og rysten i kroppen. Det hjalp da jeg spiste alt muligt. Jeg havde det skidt med det i nogle uger efterdølgende, men har så ikke været berørt af det siden. Og jeg har ikke røget hash siden den dag.
som jeg skrev i starten har jeg nu døjet med angst. Det kom sig af stress. Min far var lige død, min svigermor er dødelig syg, jeg arbejdede hele tiden, skulle til en eksamen og meget mere. Efter endt eksamen, om aften, fik jeg det slemmeste angstanfald jeg har haft.
Mit spørgsmål er så. Kan hashen have "ødelagt" noget i min hjerne, er hashen skyld i at jeg har angst i dag? Jeg har ikke før haft angst eller et skrøbeligt sind. Jeg går til en psykolog, men jeg har ikke fortalt vedkommet endnu om hash, da jeg ikke før har set en lighed. Før nu.
På forhånd tak,
K

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig.
Nej, hashen kan ikke ødelægge noget i hjernen hvis man kun ryger det én gang og især hvis man ikke er helt ung længere.
Når det er sagt, så kan hash godt give en stærk angst eller psykoselignende oplevelser når man ryger det, ikke mindst den første gang fordi kroppen er ikke vant til hashen. Som regel forsvinder disse negative oplevelser efter få dage, og i nogle sjældne tilfælde efter nogle uger.
Hvis man har, som du skriver det, "en skrøbelig sind" eller hvis det sker på en tidspunkt hvor man er psykisk belastet, som f.eks. som du skriver det, at der er dødsfald i familien, stor arbejdspres eller lign. kan det skabe grobund for at den hashrelaterede angst -som kun burde være kortvarig- bliver mere vedvarende.
Hvis du arbejder med din angst, og som du skriver det, går til psykolog, så skal den nok forsvinde på et tidspunkt. Som sagt kan hash ikke "ødelægge" noget i din hjerne bare fordi du har røget det en enkelt gang.
Ellers vil jeg gerne tilføje at jeg synes at du burde snakke med din psykolog at du har røget hash og fortælle hende/ham om dine tanker om det. Det er rigtig svært at hjælpe folk når man kun få en begrænset indsigt i hvad de tænker, føler eller hvad de har gjort.
Og så vil jeg også fortæller dig at angsten er en normal følelse og ikke nødvendigvis en sygdom. Som regel er det et tegn på at der er noget som ikke fungerer i ens liv, og det er kun når man får overdrevet angst at det skal betragtes som en sygdom. Så prøv at se din angst som noget der fortæller dig at noget ikke hænger godt sammen i dit liv, og så betragte den som en grundlæggende menneskelig oplevelse (som f.eks. at blive forelsket, at blive fortvivlet, m.m.) som i sidst end kommer til at berige dig som menneske.
Og endeligt vil jeg anbefale dig ikke at prøve stoffer fremover. Du er tilsyneladende meget følsom over for dem og det vil være dumt at udsætte dig for flere dårlige oplevelser.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig.
Bh
Eric