Dreng / mand17 år
Hej jeg er 17år
jeg har taget nogle penge for mit arbejde, som muligvis snart bliver opdaget.. jeg har lige haft en stressperiode, og efter dette som nu har stået på i et par dage, har jeg ikke sove i 2 døgn, jeg kan skammer mig så eksremt! og kan ikke komme over jeg kunne gøre det.
– Kort sagt pga dette er jeg ved at gå i stykker, jeg er fuldstændig ødelagt.
er der noget jeg kan gøre for at lindre det?
MVH
..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Som jeg ser det kan du enten aflevere pengene tilbage på en måde som ikke (eller, næsten ikke) bliver optaget, f.eks. kan du lægge pengene i kassen igen, eller lave som om de var faldet ved siden af kassen, eller at du havde givet for mange penge tilbage til en kunde ved en fejl, og. lign.. Eller kan du gå til din leder og sige at du fik en mærkelig "kortslutning i hjernen" ( eller hvad du nu vælge at kalde det) og tog penge fra kassen, men "vågnede op" kort tid efter og ikke vidst hvordan du skulle forholde dig til det, og nu vil du gerne bare aflevere pengene tilbage, sige undskylde…og være fremover meget opmærksom på den slags underlige impulser.
Det er umuligt at vide om din chef vil fyrre dig, skælde dig ud eller tilgive dig ( hvilket er meget muligt hvis han/hun også har lavet underlige ting da hun/han var 17 år…hvilket de fleste mennesker har gjort), men du må tage det som det kommer. Når det kommer til stykker så er du kun 17 år og det drejer sandsynligvis sig ikke om så mange penge at det kunne sætte virksomhedens økonomiske situation på spil.
Igen, de fleste teenager gør dumme ting som de kommer til at fortryde enten lige med det samme eller lang tid efter….men sådan er det at være unge: man afprøver mange grænser, mange er ufarlige, men en gang imellem gør man ting som man får det rigtig dårligt med….så har man lært det til en anden gang. Hvis man ikke overskred sine grænser en gang imellem, så vil man aldrig vide hvor de ligger.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Held og lykke med det.
Eric