Pige / kvinde22 år
Hej,
Jeg fik for nogle måneder siden af min læge konstateret en psykose som skyldes cannabis. Tiden, siden den dag psykosen brød løs, har været meget hektisk og jeg har været præget af ekstrem paranoia og angst. Alligevel er det gået op for mig, at jeg faktisk har haft en GRUND til at være paranoid og angst, fordi jeg ikke har haft en helt ren samvittighed til at starte med. Jeg har holdt nogle ting skjult og haft en masse hemmeligheder for folk omkring mig, og jeg har begået kriminalitet, som ingen har kendt til længe før jeg begyndte at ryge skunk. Der er derfor en egentlig årsag til paranoiaen, som jeg formår at cannabisen blot har udløst. Men jeg mener ikke at det er negativt, for det har jo trods alt gjort, at jeg er blevet klar over alle de her ting, jeg er blevet klar over, at de ting jeg gik og lavede og holdt skjult for andre, faktisk ikke var særlig smarte. Førhen gjorde jeg det bare uden at tænke over det. Har cannabisen og psykosen så ikke hjulpet mig i det lange løb, nu hvor det er på grund af den at jeg kan se, at jeg har været ude i noget rod?
Mvh. F.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig F.
Ja, du har fuldstændig ret, den psykose du fik har hjulpet dig til at indse at dit liv gik i en forkert retning og det er rigtig fint at du er stoppet med både med cannabis og alle de ikke så gode ting du lavede.
I lang de fleste tilfælde, holder de psykoser og dårlige oplevelser man får af at ryge cannabis, op efter et stykke tid. Jeg håber at det vil også gælde for dig.
Tak for din mail og held og lykke fremover.
Eric