Pige / kvinde47 år
Hej.
Vi har fundet ud af at vores hjemmeboende søn på 19 har et forbrug af hash. Han siger det har stået på i et halvt år. Han ryger sammen med hans bedste ven. Vi prøver at tale åbent med ham (efter det første chok havde lagt sig). Han siger at de bruger det til at få dybe samtaler og det hjælper på deres selvværd. Vores søn har fået læreplads i efteråret, kæreste og er ved at tage kørekort. Han siger han har følt sig presset og at hashen har hjulpet.
Han har i sin barndom lidt af angst (i mindre grad) især ved nye ting/situationer. Derudover havde vi i familien/netværket nogle hårde år 2016-18 hvor vi mistede 3 personer tæt på os ved bla ulykke og selvmord.
Vi har snakket med ham om at få psykologhjælp som også har den vinkel med hashforbrug. Er der nogle gode tilbud i Århus?
Jeg som mor har det rigtig skidt over situationen og stadig i chok over at han ryger.
Tænker ikke det hjælper at forhindre ham i at se hans ven.
Vh mor

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære ”mor”
Det lyder som om du har tacklet chokket rigtig fornuftigt indtil videre. Det er godt.
Det næste bliver at bevare den åbne dialog med sønnen. Passe på ikke at presse for hårdt ifht. forandring som måske i virkeligheden ikke er hans ønske pt.. Du kan med din bekymring og omsorg komme til at presse yderligere til det pres han oplever og dermed få den modsatte effekt: at han trækker sig fra dig og dialogen og ryger mere.
Med udgangspunkt i lidt angst i barndommen og ulykkelige tab af nærtstående mennesker, tænker jeg du har ret i, at din søn kan være disponeret for at tage hashen mere ind i sit liv som løsning på det ubehagelige. Netop det, at han fortæller at det har hjulpet ham i en presset tid.
Så det bedste du kan gøre nu, er ikke at presse for meget, ikke tjekke om han har røget eller hvor meget osv. Ligesom det du også selv er inde på, ikke forhindre ham i at se sin ven. Hvis du har brug for at tale med ham om forbruget, så koncentrere det evt. til et fast tidspunkt på ugen, så han oplever at I også kan være sammen trygt og rart og tale om alt muligt andet. Så om muligt, tag det lidt roligt og give ham tid til forandring. Det er helt sikkert eskaleret over tid og det bliver en proces at stoppe igen.
Rusmiddelcenter Århus tilbyder gratis forløb til alle der er fyldt 18 år. Man arbejder med individuelle mål, reduktion eller stop og jeg er sikker på de også har et tilbud til forældre/pårørende.
Bedste hilsner Lone