Pige / kvinde24 år
Jeg har været sammen med min kæreste i lidt over et halvt år. Han har før vi mødes haft et kraftigt stofmisbrug som han stadig kæmper med, dog i mindre grad. Han arbejdede som bartender og siger at han på denne måde kom ud i miljøet. Det har været en stor del af hans liv og i lang tid. Da vi mødes stoppede han dog som bartender. Han fortalte mig om sin fortid, og selvom jeg var chokeret valgte jeg alligevel og accepterer det, da han jo gav udtryk overfor mig at han ville stoppe. I løbet af vores forhold er han dog faldet i nogle gange. 4-5 gange vil jeg sige. Hver gang er han utrolig ked af det og skammer sig over sig selv. Han siger han meget gerne vil ud af det, men er samtidig lidt opgivende da han har prøvet så mange ting, og der er intet der rigtig har hjulpet. Oveni det har han desuden en depression han kæmper med, og dette er klart en vigtig rolle i alt dette, da stofferne får tankerne væk fra alt det som måske ikke er godt i livet lige nu. Men her står jeg så og ved ikke helt hvad jeg skal gøre… jeg vil jo rigtig gerne hjælpe, men føler mig også en smule opgivende, da alle de ting vi har prøvet ikke fungerer, og han ender med at falde i igen.. Jeg ved han gerne vil stoppe, men jeg tror bare ikke han ved hvad han skal gøre.. Og hvad skal jeg gøre? Jeg har efterhånden "accepteret" de gange han er faldet i fordi jeg ved at i situationer som dette vil der være tilbagefald i takt med at blive clean. Men jeg er samtidig også bange for at han aldrig rigtig kommer ud af det, og der vil blive ved med at være de her tilbagefald. Han siger også at han ikke kan love han ikke falder i igen, selvom han jo gerne vil stoppe.. at det ligesom er en "del af det". Men er det det? Og hvad skal jeg gøre? Skal jeg forblive sammen med ham og tro på han kan klare det? Eller skal jeg gøre det forbi?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Om du skal gøre det forbi eller blive, det kan jeg ikke bestemme, og skal heller ikke have nogen mening om-
Måske kan jeg skrive noget, der kan få dig til at reflektere og måske samtidig finde nogen tæt på dig du kan tale med. Ellers kan jeg også anbefale at du finder et professionelt rusmiddelbehandlingstilbud at tale med, ikke fordi de kan give dig svaret, men de kan måske hjælpe dig til at blive afklaret om hvad du skal gøre.
Men lad mig kommentere lidt på noget af det du skriver. Det svære ved at stoppe med et forbrug af rusmidler er ikke at stoppe, men at få et nyt liv – rusmidlerne har jo gjort et eller andet for ham, som for ham, har bevirket at han synes han har fået et bedre liv. Her spiller hans depression sikkert en rolle, og det vil være vigtigt, at han får den rigtige hjælp til at bearbejde depressionen, for ellers kan det være svært for ham at fastholde hans pause.
Når en person skal stoppe eller ændre sit forbrug af rusmidler, kan det være en brugbar strategi, at sige man holder pause. hvis du holder pause, så sker der ikke så meget ved at du falder i, for du holdt jo bare pause, og så kan du jo begynde på en ny pause. Hvis du derimod har sagt du er stoppet og så falder i, så føles det som et større nederlag, og det bliver sværere over for sig selv og andre at sige at nu stopper jeg igen.
Du kan ikke være hans behandler, du kan være en god støtte og hjælp i det daglige, ved at være et stoffrit "tilbud" – dermed har jeg også indirekte sagt, at han er nødt til at opsøge professionel hjælp, som han sammen med kan lægge en plan for hvordan han kan fastholde sin pause på længere sigt.
Det er også vigtigt at bemærke at han ikke kan holde pause/lægge sit liv om/stoppe, hvis det alene er noget han gør for din skyld og ikke er et ønske han selv har.
Dernæst tænker jeg det er vigtigt at du finder ud af hvad du vil med dit liv. Sæt nogle mål for dig selv/find ud af hvad du vil være med til/hvad du vil acceptere. Det kan være en stor hjælp for ham, at han ved hvad du vil, og hvad du "kræver" af ham for at I kan bo sammen og have et godt liv. På den måde bliver han tvunget til at tage stilling til hvad han vil.
For at du kan finde ud af hvad du vil, synes jeg du skal finde nogen at tale med, gerne et professionelt behandlingstilbud. Der findes flere muligheder, både i det offentlige system, og flere ikke kommunale tilbud, som tilbyder rådgivning.
Håber jeg har skrevet noget, der har givet stof til eftertanke.
Har du brug for yderligere rådgivning, så skriv gerne igen.
mvh
Flemming