20 år
Hej
Jeg skriver ind da jeg er ked af det og forvirret, og går med en masse bekymringer og tanker, som jeg har gået med et stykke tid. Min kæreste er for nyligt (Omkring 3 måneder siden) stoppet med at ryge hash, efter mange år on-off. Jeg er selv kommet ud af et misbrug for ca. 4 måneder siden, så vi valgte at stoppe sammen. Vi har været sammen i knap 6 måneder. Min kærestes sexlyst er de seneste 2 måneder dalet i høj grad. Jeg har prøvet at snakke med ham om det, og han siger at han bare ikke har lyst, hvilket selvfølgelig er helt i orden, men jeg undrer mig over det grundet vores alder og at vores forhold stadig er meget nyt. Jeg vil derfor spørge om det at han er stoppet med at ryge hash, kan være årsagen til hans manglende sexlyst?
Mvh.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Den var svær, jeg må nok erkende, at det ikke er det område jeg er skarpest i. Umiddelbart er det ikke det der bliver bragt på bane i samtalerne.
Jeg tænker der sker en masse med ens krop, hvis du har haft et forbrug gennem lang tid. Vores kroppe reagerer forskelligt, når vi er påvirkede, og de reagerer også forskelligt når vi stopper. Så måske kræver det bare lidt tid, og måske skal han bare genopfinde lysten til sex igen.
Samtidig er I jo i princippet ved at redefinere jer selv, hvem er I når I ikke bruger rusmidler. Det er jo også en proces der tager tid, som måske også gør noget ved jer.
Måske er det ogå bare et helt almindeligt parforholdsproblem, eller en blanding af alle 3 ting på en gang.
Jeg tænker det vigtigste I kan gøre er at tale om det og måske i en periode lave nogle hyggelige ting sammen, så kommer lysten måske igen. Tænk på det som en proces hvor i skal genfinde jer selv og hinanden som enkeltpersoner og som par. I er på en ny rejse sammen. – nyd det.
Spørg bare igen hvis du vil have noget uddybet.
mvh
Flemming