Pige / kvinde12 år
Jeg har mine 2 børnebørn de bor hos mig deres mor er gået bort på grund af kræft den store pige på 12 har det svært hun vil heller ikke i skole .hun er begyndt at lyve og der er blevet rigtigt slemt og hun har ikke rigtigt nogle venner fra klassen mere fordi hun lyver hele tiden og det synes de andre forældre ikke om når jeg fanger hende i atlyve så bliver hun gal og vil ikke snakke med mig hun går også og fortæller historie om mig der vil sige jeg er deres bedste hvordan hjælper jeg hende på den beste måde håber du har nogle svar Mvh Helle

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Nu er det lidt uden for vores område, men her får du hvad jeg tænker.
Jeg tænker det er en pige, som er i sorg og har brug for hjælp. ved Rødekors har sorggrupper rundt omkring. Prøv at søge på sorggrupper. Mit udgangspunkt er at unge ikke gør noget hvis det ikke giver dem noget. Så det er vigtigt at finde ud af hvad løgnene handler om og hvordan de er til hjælp for dit barnebarn. Hun er måske lige det yngste, men måske kan hun prøve Headspace som er en anonymt rådgivningstilbud. Findes mange steder i landet.
Jeg tænker du skal læse hendes løgne som en form for beskyttelse mod noget der er svært, og ikke rettet mod dig specielt. Så prøv at forstå i stedet for at rette. Spørg hende om hvad historierne gør for hende. Måske skal du ikke kalde dem løgne eller at lyve, for det er jo ikke sikkert at det er det hun gør. Sådan ser det ud, men det er måske nogle historier der på en eller anden måde har betydning for hende.
Så jeg tænker I/du/hende skal finde nogen at tale med så hun kan få hjælp til det hun går og bøvler med.
Håber det gav noget at tænker over.
mvh
Flemming