Dreng / mand17 år
Jeg har set min ven ryge e-cigaretter og vape med væske. Jeg syntes han virker sløv, men man kan godt få ham til at spise og snakke. Men han er anderledes og svingende i humør og energi. Kan der være stoffer i vape?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej tak for dit spørgsmål.
Det er rart at høre at du bekymrer dig om din/dine venner.
Svaret er ja der kan være mange forskellige stoffer i vapes. Vi har set syntetiske canabinoider, og andre stoffer som opioider og blandinger. Det ekstra farlige ved at indtage stoffer på denne måde, er at du mister kontrollen over hvor meget af stoffet du har taget.
Derfor er det rigtig vigtigt at holde øje med om din ven er kontaktbar. hvis han bliver ukontaktbar ved hård niven i kinderne, så skal du/I kontakte 112 med det samme.
mvh
Flemming