Pige / kvinde24 år
Hej.
Jeg er tvivl om min lillebror på 23 år har et misbrug eller tager stoffer en gang i mellem, og jeg ved ikke hvordan jeg kan spørge ind til det. Vi har altid været fortrolige mig og min bror, og har kunne fortælle hinanden ting og have gode snakke omkring dette. Vi har altid kunne snakke meget direkte til hinanden, og har derfor spurgt om han er begyndt at tage stoffer, han er undvigende i sine svar og siger han gider ikke at snakke med mig hvis jeg anklager ham, men samtidig siger han at nej det gør han ikke, men han bliver irritabel og træt af mig – kan godt forstå det føles ubehageligt at snakke om.
Min bror kan være nem at påvirke, men kan også sagtens sige fra. I hans teenager år, har han haft flere venner der har haft et misbrug eller har taget stoffer til fester osv. Min bror fortæller at han har haft røget lidt hash, ikke noget der lignede et misbrug, og prøvet at tage kokain en enkelt gang da han var 17-18 år. De er alle sammen blevet ældre og har lagt det på hylden, samt ham og jeg har nu fået mere fælles vennekreds, hvor størstedelen af os tager stor afstand fra stoffer.
Sagen er at min bror er begyndt at arbejde sammen med en midaldrende mand, som tager stoffer og taler om stoffer på arbejdet, samt aftaler med de andre ansatte at køre ud at hente stoffer i deres firmabil. Ud fra hvad min bror siger bryder han sig slet ikke om hans kollega, og syntes han er skør og dum i hovedet. Sagen er min lillebror har ADHD og kan være meget flyvende, men også meget træt til tider. Nogle dage når han kommer hjem fra arbejde er han meget flyvende og vil gerne snak, og efter et par timer er han træt, irritabel og vil helst bare have vi lader ham være. Det var der min mistanke opstod, da dette sker ofte. Men igen ved ikke om dette kan skyldtes hans ADHD.
Mit spørgsmål er, hvordan kan jeg spørge ind til det uden at han bliver irriteret og sur på mig? Skal jeg bare tro på hvad han siger, og så håbe han kommer til mig hvis han ønsker dette? Har meget svært ved det, da jeg har min bror meget nær, og kun ønsker det bedste for ham. Hvordan vil i gribe det an?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Søster
Tak for dit brev. Det er aldrig sjovt at føle sig anklaget for noget, hvad enten det er rigtigt eller forkert. Man kommer let i forsvarsposition. Samtidig er det enormt svært, at ikke at lade sin bekymring skinne igennem. Så jeg forstår rigtig godt at det kan være svært med den dialog.
Der er nogle teknikker du kan bruge og noget med hvordan du tænker om det hele på.
Så allerførst skal du sætte rammen – sige til din bror at der noget du tale med ham om, fordi han er din bror og fordi hans velbefindende er vigtig for dig. Det kan også være klogt at finde et godt tidspunkt for jer begge.
Du skal fortælle ham hvad der har gjort dig bekymret – f.eks. de ting du ser helt konkret og det du ved om at der er en kollega der tager stoffer på jobbet.
Dernæst skal du stille dine spørgsmål åbent og oprigtigt nysgerrigt – ingen mistro, ingen mistanke, ingen bagtanker – og ikke lade din fantasi spille ind med konklusioner. Indstil dig på, at uanset hvilke svar du hører, så lade din reaktion være så neutral og så rummelig som mulig – ikke at blive sur og vred og ikke true med handling. Hvis du har bagtanker, vil det skinne igennem i din udstråling og betoning og det kan måske føles som anklager.
Da han jo er din bror, har han det sikkert lige så kærligt med dig som du med ham – han vil ikke gøre dig bange, bekymret eller ked af det – og vil måske lyve for at skåne dig. Så hvis det sker er det er vigtig at du forstår at det er en form for beskyttelse.
Du skal lytte til hans svar og ikke afbryde, men eventuelt stille opklarende spørgsmål. Du skal spørge ham hvordan han har det med det han nu fortæller. Det er faktisk vigtigere, end hvordan du har det med det.
Du skal med andre ord, inviterer til fortrolig snak, hvor du kan rumme at hører hvad som helst. Så må du være tålmodig og ikke udfritte ham hver du ser ham, så vil han undgå dig.
Hvis du til sidst kan lave en aftale med ham om at komme til dig eller søger hjælp andet sted, inden der er noget der ”løber af sporet”, vil det også være rigtig godt.
Håber du kan bruge noget af det.
Bedste hilsner, Lone