Dreng / mand16 år
Hej, vi er 4 drenge, som er i gang med vores 9. klasses projekt eksamme, med overemnet forandring. Vi har valgt at  fokusere på de forandringer som rusmidler skaber psykisk, fysisk og for samfundet. Vi håber du kan besvare nogle af vores spørgsmål.
Hvordan påvirker en stormisbruger familien?
Hvad kan man som pårøende gøre for at hjælpe?
Hvordan har stofmisbrugeren forandret sig efter at havde startet sit misbrug?
Hvordan har personens misbrug påvirket dig?
Ved du hvorfor personen begyndte at tage stoffer?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej I 4 drenge
Sikke nogle gode spørgsmål I har formuleret. Jeg kan give jer nogle ideer til hvordan I kan besvare dem. For det er jo jer der skal lave opgaven.
I kan f.eks. ringe til det nærmeste Rusmiddelcenter og spørge om I må komme eller ringe og lave et interviewe med en ansat.
I kan forsøge at sætte jer i andres sted og forestille jer hver især hvordan det må være, hvis ens bror, far eller mor prioritere rusmidler frem for et andet menneske.
Endelig kan I dykke ned i andre sider der fortæller noget om det at være pårørende til en der misbruger rusmidler.
www.netstof.dk
https://altomstoffer.dk/
www.perron3.dk
http://socialstyrelsen.dk/unge/rusmidler
http://psy.au.dk/forskning/forskningscentre-og-klinikker/center-for-rusmiddelforskning/
http://www.sfi.dk/
http://www.dr.dk/tvaers/stoffer-og-hash
http://cyberhus.dk/
God fornøjelse med opgaven, Drenge.
Bedste hilsner Lone