Pige / kvinde17 år
Hej. Jeg har fundet en lille hvid stofpose med hvidt pulver med mentol duft(mage til dem med snus) På min 18-årlige datters værelse. Jeg spurgte hende hvad det var – men det vidste hun ikke(sagde hun). Men hun lyste langt væk af dårlig samvittighed. Dagen efter købte jeg en test og opløste pulveret i lunkent vand. Testen gav ikke udslag for noget stof – men er der nogle stoffer, som ikke slår ud på denne test? Det er en urintest fra apoteket, som måler på 10 forskellige stoffer. Har I en ide om hvad det kan være?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Hvidt pulver i en lille pose får alarmklokkerne til at ringe med det samme, men hvis det er illegale stoffer vil det være i små plastikposer. Kokain eller amfetamin dufter ikke af noget.
Det er fint, at du reagerer på dit fund og at det kan give en fin anledning til en snak omkring holdninger og erfaringer med alkohol og stoffer. Det er ofte noget mange unge møder iblandt deres venner, studie eller i festmiljøet.
Du skal være opmærksom på, at du aldrig ville kunne opløse et stof i lunken vand og så teste, hvad det er for et stof.
Jeg har et bud der lyder på hvid snus, som ser ud som på billedet herunder.  Hvis du søger på ”hvid snus” kommer der billeder og forskellige fakta op om det.
""
Håber, at I sammen får en god snak
Løkke Vium