Dreng / mand19 år
Hej
Jeg har ledt over alt på internettet, og jeg har en ven der overvejer at bestille følgende stoffer, da de ikke er dækket af Listen over Regulerede Euforiserende Stoffer (på retsinformation.dk):
– 5-MeO-MiPT
– MiPT
– 4-HO-MET
– 4-MPD
Nu undrer jeg mig bare om disse research chemicals er underlagt analog lovgivningen? Så vidt jeg ved er ingen af dem direkte derivater eller analoger af andre substanser, men han vil gerne være sikker på det, før at han roder sig ud i noget.
Yderligere har jeg spørgsmål omkring 25i-NBOMe og udbredelsen i Danmark. Jeg køber ikke LSD, men jeg forstår at det er meget udbredt, og man nemt kan ende med kemikaliet efter at have efterspurgt noget andet. Hvor hyppigt er det, og hvordan sikre man sig at man får den efterspurgte substans, og ikke et billigt og farligt research chemical?
Bær over med mit korte rant, men jeg kunne godt tænke mig at vide følgende:
Hvordan kan det egentlig være vi bliver smidt i fængsel for at trippe DMT på en sofa? Hvad fare er vi dog for samfundet! De her politikker er jo drevet af følelser og medie-indoktrineret viden. Øv, hvorfor har vi ikke nogen der aner hvad de laver, før de forbyder alverdens ufarlige substanser (Farvel Kratom, Goddag Kroniske smerter). Danmarks absolut værste fejltagelse er at føre en absurd krig på euforiserende stoffer. Endnu mere åndssvagt at Cannabis er på Liste A… Undrer mig over hvorfor Alkohol og Tobak ikke er med der.
Jeg håber i kan svare på samtlige spørgsmål. (Det lyder sikkert super arrogant, men jeg leder ikke efter lange taler om hvor vidt jeg skal fortsætte min psykedeliske rejse eller ej – jeg har et respektabelt arbejde, og er ved at uddanne mig, så substanserne har ikke nogen indvirken på min dagligdag. Hver så venlig at prøve at svare på mine spørgsmål, så bliver jeg glad. Og nej, jeg har absolut ikke lyst til at prøve research chemicals uden at der er troværdig viden på substansen)
KILDE: https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/godkendelse/virksomhedstilladelse-og-registrering/euforiserende-stoffer/liste-over-stoffer/~/media/BD3103CB7080427DB7125B0685EF6427.ashx

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej tak for dit spørgsmål.
Nu er det jo ikke afgørende for om et stof er skadeligt, om det står på en eller anden liste. Listen er jo bare et udtryk for de stoffer der er kommet til myndighedernes kendskab og som de har foretaget en vurdering af, ud fra deres kendskab til skadelige virkninger, derfor er de jo også gået over til at forbyde grupper af stoffer, frem for de enkelte stoffer.
Det vigtige er jo at stofferne virker, fordi de efterligner/ligner signalstofferne der er i hjernen i forvejen, hvilket du sikkert ved. De stoffer du vælger at indtage påvirker på en eller anden måde balancen/kemien i hjernen, ellers ville vi ikke opleve en rusvirkning. Hvordan de så i øvrigt påvirker hjernen kan ingen sige noget fornuftigt om, blandt andet fordi stofferne virker forskelligt fra person til person, fordi vores hjerne er forskelligt sammensat, derfor kan vi ikke anbefale at eksperimentere med stoffer, hvad enten de er på en liste eller ej. Så det må være helt op til dit eget valg hvad du vil med dit liv. Vi vil bare ikke anbefale at eksperimentere med stoffer.
Vedrørende 25i-NBOMe – her spørger du om noget, som vi ikke er i stand til at give et svar på, som du kan bruge til noget. Den eneste måde at skaffe stoffet sikkert på ville være via et apotek, men da det ikke er lovligt at sælge den slag stoffer via apotekerne, kan vi ikke angive nogle sikre fremskaffelsessteder/måder. Og vi ville heller ikke, selv om vi kunne fremskaffe stoffet rent og sikket, kunne anbefale at du eksperimenterede med at indtage det, af hensyn til at vi ikke ville vide hvordan det ville virke i netop din hjerne.
Hvorfor noget er lovligt/ulovligt og/eller burde være det, er jo en lang holdningsmæssig diskussion, som jeg ikke tænker vi to bliver enige om, og det er nok ikke det rigtige forum her i brevkassen, men vi kan henvise dig til vores debat sektion. Brevkasseredaktørerne her ved Netstof har heller ikke en fælles holdning, så derfor ville du få forskellige svar alt efter hvem der svarede på den del af dit spørgsmål.
Om vi kan svare på samlige spørgsmål? Jeg har i hvert fald prøvet. Jeg svarede engang på et brev fra en ung her i netstof, og han sluttede med at skrive. "Nu håber jeg ikke du bare for en sikkerhedsskyld svarer moralsk/henholdende, hvis du ikke ved bedre"! Vi prøver altid at svare så godt som muligt og forsøger at undgå henholdende svar. Vi kan dog heller ikke anbefale nogen at prøve noget, vi ikke ved hvordan virker. Vi skal heller ikke bestemme, hvad du skal gøre i dit liv, men vi vil gerne have at du/I reflekterer og træffer de valg du/I tror er de rigtige for dig. Hvis vores svar kan få brevskriverne til at reflektere over deres handlinger, så er vi tilfredse.
mvh
Flemming