Spørgsmål:

Misbrug af narkose og anæstesi midler

Dato: 07.06.2020

Køn: 

Pige/Kvinde

Alder: 

31år

Hej,

Jeg har længe gået med dette spørgsmål, men har aldrig rigtig fået et svar, eller fundet den rigtige person at spørge. Dem jeg har spurgt, vil ikke rigtig svare mig, eller slår det hen med at 'det er ikke noget alvorligt' og 'det er meget små doser'.

Jeg har i 5 år haft adgang til midler man bruger under narkose. Bl.a thiopental, suxamethon, og alfentanil. Jeg har taget disse stoffer 1 gang ugentligt, øget i dosis, men holder mig nogenlunde stabil/på samme dosis nu (ca. det sidste halve år). Udover det har jeg et dagligt forbrug af benzodiazepiner, samt smertestillende midler som tradolan og panodil.

Jeg har længe gerne ville ud af dette misbrug, men når jeg prøver at lade være med tage anæstesi midlerne, så får jeg det meget dårligt og bliver hurtigt deprimeret. Min psykiater siger at det bare er min depression som forvirrer mig, og hun foreslår mig defor endnu flere piller og antidepressiver.

Mit spørgsmål er: Kan man blive afhængig af de midler man bruger til narkose? Også selvom man 'kun' tager dem 1 gang ugentligt?

 


Tak for hjælpen.

Svar: 

Hej
Det er jo hurtigvirkende morfinstof og barbiturat som ligner benzodiazepiner som du tager en gang om ugen. Dertil kommer et temmelig farligt muskelblokerende stof som jeg ikke helt forstår hvilken effekt du har ud af.


Selvom det kun er kortvirkende og du tager det en gang om ugen er der alligevel en effekt eller en tilvænning som når du gør noget fast, vil gøre at du kan få en psykisk nedtur når du holder op sådan som du beskriver. De andre dag tager du stoffer fra de samme grupper så generelt set er du tilvænnet til både morfika og benzodiazepiner.

Da du jo klart beskriver problemer når du holder op vil det nok være godt hvis du kunne blive ”aftrappet” for det du gør over en periode. normalt vil det så være med metadon og en forøgelse af benzodiazepiner med en aftrapning bagefter. Den behøver til gengæld nok ikke at være så lang men det er en opgave som skal løses af dig og lægen i samarbejde.


Hilsen
Henrik 

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen