Pige / kvinde18 år
Hej brevkasse.
Jeg har i gennem flere år taget stoffer. Det har for det meste være kokain, mdma og har røget meget hash. Jeg tager sjældent stoffer i hverdagen, men det sker desværre en gang imellem. Men jeg taget stoffer i wekeenden, og det er for det meste hver wekeend. I wekeenderne bliver der taget meget kokain, røget hash og en gang imellem blander vi andre stoffer sammen, og indtager så også det.
Jeg ved ikke, om tilhøre kategorien misbruger. Jeg føler ikke selv, at jeg har et problem, da det sjældent går udover min hverdag.
Men hvad er en misbruger, og er jeg selv en?

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Hvor er det godt du skriver. Jeg synes du stiller et rigtigt godt, men også et svært spørgsmål. " Hvad er en misbruger " og om du selv er en misbruger?
Du beskriver du tager stoffer hver weekend. Forskellige stoffer- også noget  i blander. Du skriver også at du kun sjældent tager stoffer i hverdagen, og at du ikke selv synes du har et problem.
Når jeg læser hvilke stoffer du tager, hvor ofte og hvor længe du har gjort det, synes jeg du har et stor og voldsomt forbrug af stoffer. Det lyder som noget der  fylder meget i dit liv. Bivirkningerne af de stoffer du tager er mange og kan fylde meget. Det kan tage flere dage og mere, at komme sig efter man har taget MDMA, kokain eller hash. Så jeg tænker du må være påvirket af de bivirkninger, også i din hverdag både fysisk, socialt og psykisk. Nogle oplever bivirkninger de ikke kan komme af med igen.
Det er meget forskelligt, hvilke ord vi bruger når vi taler stoffer. Om man er misbruger, storforbruger eller bruger af stoffer. Jeg tænker det centrale er, om du lever det liv du gerne vil. Om du har styr på stofferne og om tingene omkring stofferne er, som du gerne vil have det. Vil du blive ved at at tage stoffer hver weekend, eller har du lyst til at stoppe eller skrue ned for det?
Bruger du selv ord som misbrug, misbruger- eller er det andre omkring dig der bruger de ord? Jeg ved fra andre unge at, hvis og når de begynder at kalde sig selv misbruger, så synes de også de siger, at de har et problem og ikke har styr på det. Mon det også hænger sådan sammen for dig?
Jeg bliver nysgerrige på om stoffer har gjort noget negativt ved dig. Givet dig problemer eller skader psykisk, socialt eller fysisk. Om det at tage stoffer for dig, har forhindret dig i at gøre noget du ønskede eller drømte om.? Om stofferne har stået i vejen for noget i dit liv? For hvis du googler definitionen på et misbrug eller en misbruger, er det meget det, det handler om. Så ikke kun stofferne, mængden osv., men også de psykisk, socialt og fysisk skader stofferne har givet personen.
Så tilbage til dit spørgsmål- om du er misbruger? Du har et rigtigt stort og voldsomt indtag af stoffer, du har taget rusmidler længe og gør det ofte. Jeg synes du har et bekymrende indtag af stoffer og synes du skal overveje om det skal blive ved sådan. Du fortæller mig ikke om du har fået nogle af de her problemer/ skader, men jeg kender de rusmidler du beskriver og ved hvad de gør ved mange af dem der tager dem- så jeg tænker meget på hvordan det er for dig? Så måske dine tanker kan prøve at gå den vej, at tænke lidt over om du lever det liv du gerne vil, eller om du godt gad det var anderledes?  Og gå lidt væk fra tankerne om, hvorvidt du er misbruger eller ikke? Mon det giver mening?
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det.
Pas på dig selv, Helle