Dreng / mand18 år
Hejsa jeg er en dreng på 18 som har en bror med skizofreni, og 2 andre familie medlemmer med psykisk sygdom. Jeg er vel derfor “psykisk sårbar” men vil vildt gerne prøve hash. Er det for risikabelt? Jeg har læst at hvis jeg har noget psykose eller skizofreni læggene i generne så kan det blive fremkaldt af hash. hvad tænker i?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Du har ret i at du er disponeret for at udvikle skizofreni. Tidligere mente man at den blev udløst at opvækstvilkår, men nyere forskning har fastslået at det skyldes en biologisk forstyrrelse i hjernen. Sygdommen kan komme snigende eller den kan opstå pludselig f.eks. i forbindelse med  en dramatisk begivenhed, eller et misbrug.
Selvom du er arvelig disponeret er det langt fra sikker at du udvikler sygdommen!
Forskning tyder dog på at hvis man ryger hash eller tager f.eks. amfetamin og oplever at få en stofudløst psykose, så er man i risikozonen for på et senere tidspunkt at udvikle skizofreni.
Så ja i min optik er det for risikabelt for dig at ryge hash eller prøve stoffer.
Mvh
Morten