Pige / kvinde17 år
Hej. Jeg var for nylig på festival, og spiste et stykke hashkage sammen med min veninde. Jeg var helt ædru, havde ikke drukket og havde lige spist en masse mad, inden jeg tog det, så vi havde tænkt os om inden vi spiste af kagen (troede vi.) Jeg har kun røget weed 3 gange inden det, men har fået en masse gode råd fra erfarne venner. Der gik kun en halv time fra vi havde spist det, til vi begyndte at kunne mærke det. I starten var det meget sjovt, og vi lå på et tæppe og nød solen. Så begyndte det at blive for meget, og rusen blev meget ubehagelig. Jeg mistede fuldstændigt kontrollen og begyndte at hallucinere og få svedeture. Det samme gjorde min veninde. Jeg rystede rigtigt meget, men kunne ikke få mig selv til at bevæge mig væk fra solen, så jeg lå der, i hvad der føltes som en evighed, men i virkeligheden var det nok kun halvanden time. Vi fik kæmpet os ind i teltet og sov så i 22 timer, og var stadig skæve, da vi vågnede. Jeg betragter det bare som et "bad trip", og det kan jo ske for selv den mest rutinerede ryger. Alt dette skete for 4 dage siden, men jeg er altså stadig påvirket, og ekstremt træt. Jeg føler mig stadig en smule skæv, som om det ikke helt er ude af mit system – er der noget jeg kan gøre, og burde jeg søge læge? Jeg kan ikke helt se, havd lægen skal kunne gøre, men jeg er også træt af ikke kan kunne magte andet end at sove. Jeg er kommet til det punkt, hvor jeg har sovet så meget, at jeg ikke kan længere. Jeg håber, at det er meget normalt, men det gik over forlængst for min veninde. Jeg føler mig altid træt efter jeg har røget, men ikke mere end en dag efter – nu er der jo altså gået 4 dage! Skal jeg være bekymret?

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Tak for dit spørgsmål og fine beskrivelse af din oplevelse.
Det kan være svært at svare meget enkelt på om du skal være bekymret eller ej.
Jeg taler med mange unge der fortæller, at de oplever en meget anderledes rus når de spiser fx hashkage end når de ryger. Ofte beskriver de rusen meget mere intensiv/kraftig med fx hallucinationer og at rusen vare længere. Det kan der være flere grunde til:
Når man spiser hashen kan det være svær at vurdere hvor meget man indtager og det vare ofte lidt længere inden rusen kommer, hvor i mod når man ryger hash så kommer rusen hurtigt og man kan der med bedre vurdere hvornår man har fået nok.
Der ud over ved vi at der i noget af det hash der er sælges er ”tilsat” fyldstoffer eller andre stoffer, man kan derfor være uheldig og blive påvirket at de tilsatte stoffer og dermed få en helt anderledes oplevelse end forventet.
Hvis du bliver ved med at have de bivirkninger du beskriver vil jeg anbefale dig til at kontakte din læge, Det kan godt være lægen ikke kan gøre så meget, men du kan på den måde sikre dig at alt er OK og komme af med din bekymring.
Jeg håber du kan bruge mit svar, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Mvh
Torben