Pige / kvinde21 år
Min bror er 25 år, hashmisbruger og det er virkelig ved at gå ned af bakke for ham nu – jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal hjælpe.
Her kommer lige lidt om hans historie:
Hans barndom har ikke været let, da han har oplevet svigt, for lidt opmærksomhed fra forældre og generelt ikke haft mange venner.
Han har i mange år været meget "doven" og har haft flere ideer og drømme, men aldrig gjort noget ved det.
For ca. 6 måneder siden fandt vi ud af i familien, at han havde et hashmisbrug, og det hele gav da mening. hvorfor han var handlingshæmmet og hvor alle hans penge blev af.
Siden da er kæresten gået fra ham, han er blevet arbejdsløs og har fået diagnosticeret depression.
Han har ikke lyst til at flytte, modtage behandlingstilbud eller lign.
Han har dog givet udtryk for at han gerne vil have psykologhjælp, men kan ikke adminstrere hans penge.
Jeg vil så inderligt gerne hjælpe ham, men tror ikke på at pengehjælp er løsningen (hvilket er det min mor gør).
Jeg bor 1,5 time fra ham og er studerende, så føler samtidig også at det er svært at være der for ham. Ellers var min plan og være den gode lillesøster, der lavede en masse sjove ting med ham.
Hvordan får man ham til at tage det sidste skridt og hvad er det skridt?
Håber virkelig at dette kan give et indblik i hvem han er og hvordan han bedst mulig får hjælp.
Venlig hilsen den frustrerede søster.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej til den frustrerede søster
Hvor er din bror heldig med den omsorg og støtte du giver ham.
Din bekymring for ham lyder velbegrundet, og lyder til at bunde i en stor kærlighed til ham.
Det er svært som søster at stå på side linjen og se at det går ned af bakke ens bror, så derfor er det godt at du søger råd og vejledning.
Din bror lyder til at have haft det svært i en årrække og til have kæmpet med, at I som familie ikke skulle opdage hvor stort hans problem i virkeligheden er.
Nu har i opdaget at han har røget hash og det giver meget god mening når i ser på ham og hans vanskeligheder. I de sidste 6 måneder er hans liv blevet sværere og han har bl.a fået diagnosticeret en depression.
Depressioner kan opstå ved at ryge hash jævnligt. Hash skubber til de underliggende sårbarheder man kan gå med.
Det kan give en ond spiral der på den ene side løfter ham når han ryger men som sender ham dybere ned bagefter uden at han selv opdager det.
Ved længere varende brug af hash er det ofte det man ser og det kan virke uoverskueligt at skulle gøre noget ved det.  Måske er det der hvor I ser en manglende lyst fra hans side til at søge hjælp.
Din tanke med at pengehjælp ikke er løsningen er korrekt og det kan give en masse nye problemstillinger. F.eks. hvad nu hvis han bruger pengene på hash eller føler at han svigter sin familie. Det ville kunne være med til at fastholde ham i sit misbrug i stedet for at løfte ham ud af det.
Mit råd til dig vil være at du skal finde det nærmeste rusmiddelcenter, (der er en oversigt i bunden af Netstof hvor man kan søge) der kan du evt. sammen med din mor søge pårørende samtaler, det kan man få uden at din bror er indskrevet i behandling.
Det vil her være muligt at få professionel hjælp til at finde handlemuligheder i forhold til at I som familie kan støtte din bror og måske bygge bro mellem ham og behandlingen. Tilbuddet er gratis og kræver ikke henvisning fra egen læge.
De bedste hilser
Løkke