Pige / kvinde
Jeg er en pige på 16 (om 4 dage) Sommerferien 2011 prøvede jeg at ryge hash første gang, siden det har jeg røget over ihvertfald 200 joints, prøvet amfetamin 2 gange, slikket kortet når der cuttes kokain, prøvet salvia (som ikke staves salvie!) sniffet lightergas (2 dåser for mig selv på en aften) for et par måneder siden var jeg så langt ude at jeg begyndte at lyve for mine forældre og stjæle flasker for at få råd til min næste pind, kunne ikke passe min skole ordentlig, blev meget aggresiv og voldelig. Mine allernærmeste venner vidste godt at jeg røg, men de havde ingen idé om hvor fuck'd up jeg var gået hen og blive. Det endte med at jeg brød sammen på vejen ovre fra en af dem jeg plejede at ryge med. Jeg påstod at jeg så edderkopper og slanger over det hele og jeg var helt i panik. Det viste sig at jeg havde fået en psykose af alt den hash (som normalt ikke er skadeligt mod hjernen eller kroppen, men for meget på én gang er ikke godt!) jeg gik til bekendelse ved mine forældre og efter det har jeg kun røget 3 gange (dog 8 joints pr. gang men det er da nedtrapning) Nytårs aften var mine venner fuck'd up på kokain (de er 18, 19 og 20) ham på 18 havde så en veninde som opdagede det og blev meget vred på ham og nu er han stoppet med både hash og kokain, men jeg kan fornemme på ham når jeg kigger ham i øjnene at jeg savner det helt vildt, THC'en er stadig på vej ud af hans krop men jeg kan dog se at han aldrig nåede at blive bund afhængig, medmindre jeg tager fejl og han bare skjuler RIGTIG godt at han egentlig er ved at bryde sammen indvendigt. Burde jeg snakke med ham? han betyder rigtig meget for mig og jeg vil bare have at han er glad og lykkelig!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Først og fremmest, vil jeg gerne skrive at det er rigtig godt at du er stort set holdt op med at tage stoffer. Og det er meget muligt at hash i mindre mængder ikke er skadelig for kroppen…men det er ikke ligefrem små mængder du hat taget…og lightergas er, selv i små mængder, meget skadelig for hjernen.
Det er i øvrigt underligt at du er gået så hurtigt fra at ryge din første joint til at have et så omfattende brug af forskellige stoffer…
Det er godt at du tog din første nedtur alvorligt og valgte at stoppe med stofferne.
Mht din ven…så er min erfaring som psykolog (og tror mig, jeg har snakket med rigtig mange mennesker) at man ikke kan læse folks tanker i deres øjne. Med lidt træning kan man godt mærke deres følelser; at de er trist, bekymret, glad…men ikke hvad de faktisk tanker. Så, hvis du har lyst til at vide hvad din ven tænker, tal med ham.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have at din ven er glad og lykkelig…men, helt ærligt, det er en meget dårlig projekt. Du kan komme til at bruge rigtig meget energi på det og få rigtig meget frustration ud af det. Hvis din ven spørger dig om du kan hjælpe ham med noget og du synes at det er overkommeligt, så hjælp ham. Hvis du kan se at han har brug for hjælp og at du kan hjælpe ham så spørg ham om han vil tage imod din hjælp….men lad være med involvere dig i de store projekter som ”glad og lykkelig”. Hvis du har virkelig lyst til at gøre nogen ”glad og lykkelig”…så starte med dig selv…så vil du sandsynligvis ret hurtigt finde ud af hvor svært det er…
Jeg håber at jeg har besvaret dit spørgsmål… ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
God weekend
Eric