Dreng / mand29 år
Hej, lidt om mig selv først.
Jeg har røget hash dagligt i en periode fra august sidste år til sidst i maj i år.
Daglig brug bestod af et halvt gram om dagen cirka, indtaget i små bidder når jeg ellers har røget tobak på min pibe, en gang eller to i timen. Jeg er desuden højt-fungerende autist med diagnosen aspergers syndrom og scheuermanns-kyfose, begge spillede en stor rolle til hvorfor jeg begyndte, hashen gav mig simpelthen ro og smertelindring i et omfang jeg ikke har kunnet få ellers.
Af godkendt medicin får jeg citalopram om aftenen mod depression, hvilket jeg har fået i nogle år nu, og truxal morgen middag og aften for at prøve at nedsætte min angst.
Jeg har stoppet med hashen for godt halvanden måned siden og skulle gerne være ude over de akutte abstinenser, men jeg går stadig og har uro i kroppen, af og til koldsved, periodisk opblussende voldsom angst og depressive tanker som følge af den næsten konstante følelse af uvelvære, hvilket jeg kan forstå bliver kaldt post-akutte abstinenser når man oplever abstinens-symptomer ud over den gængse afrusningsperiode.
Jeg er også kommet frem til at disse nemt kan vedvare i alt fra 6 måneder til 2 år når man snakker hash-misbrug, det er længe at vente og gå at gøre sig travl i hverdagen som man nu bedst kan når man er førtidspensionist.
Jeg er dog bange for at disse bare er en del af at være asperger og at jeg skal leve resten af mit liv med depression og daglig angst, det er sgu næsten til at blive håbløst mismodig af.
Jeg prøver at gøre mit til at få dagene til at gå, det er bare pokkers svært.
Håber jeg kan få nogle vise ord med på vejen til at støtte mig op af.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg er ked af at læse at du døjer med både en fysisk og en psykisk sygdom som begge er, så vidt jeg ved, kronisk.
Jeg må indrømme at jeg ikke har så meget forstand på hverken autisme eller Scheuermans sygdom, til gengæld ved jeg en del om hash. Hvis du kun har røget et halvt gram om dagen i ca. 10 måneder, så burde dine abstinenser ikke vare så lang tid. Faktisk skulle de stort set være overstået nu…men selvfølgeligt er mennesker forskellige, og måske er du særlig følsom over for hash og hashabstinenser.
Selv om "post-akutte abstinenser" ikke den første ting jeg vil tænke på, når man tænker på at du har røget begrænsede mængder hash i relativt kort tid, ligner de symptomer du beskriver faktisk så meget abstinenssymptomer (bortset fra voldsom angst, som efter min erfaring ikke er en almindelig hashabstinens  symptom), at det man må tro at det er det.
På en måde er det en god nyhed, fordi hashabstinenser forsvinder absolut altid, som regel efter ca. 3-4 uger ( se f.eks. det der står her http://psy.au.dk/fileadmin/site_files/filer_rusmiddelforskning/dokumenter/redskaber/HASHFOLDERprint.pdf), og de abstinenser man kan opleve flere måneder efter plejer at være meget sjældne og varer kun meget kort tid, så det er ikke noget du skulle være bekymret for, bare noget du skal være opmærksom på hvis de opstår.
Ellers er det sådan at når man har en kronisk sygdom har man en betydelig større risiko for at udvikle en depression, som du skriver fordi man bliver mismodig og synes at tingene bliver aldrig bedre.
På nettet kunne jeg se at der findes behandlingsformer for Scheuermanns sygdom, og så vidt jeg ved, mennesker med aspergers syndrom kan godt få et godt liv, ikke mindst hvis de ligesom dig, er højt fungerende. Og hvad angår angst og depression er det helt klart problemer som kan behandles, så min bedste råd er du opsøger de behandlinger du har brug for at få et godt liv, og går i gang med den lange proces. Som man siger " pain is inevitable, suffering is optional" .
Endeligt vil jeg gerne tilføje at det er rigtig godt at du er holdt op med dit hashforbrug og at de gode grunde du havde for at ryge ikke har fået dig til at give op og bare ryge løs.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du har flere spørgsmål.
God sommer
Eric