Dreng / mand18 år
Hej
Jeg har i en længere periode røget hash, cirka 2-3 gange om måneden. Jeg har kunne læse mig frem til at ved et eventuelt stop, kunne man gå hen og få nogle bivirkninger som søvnbesvær og øget svedproduktion. Og at afhængigheden kunne være svær at bedømme fordi THC er lang tid om at forlade kroppen.
Jeg tænkte, at det ville være godt med en pause, for at finde ud af, om jeg var blevet mere afhængig af det end jeg troede. Det er nu 4 uger siden (at jeg har røget hash) og jeg har ikke oplevet nogen form for bivirkninger.
vil jeg ikke få disse bivirkninger som jeg frygtede? eller er der ikke gået lang nok tid til at bedømme det? og er der noget som jeg skal være opmærksom på, hvilket du/i synes jeg har overset?
Tak på forhånd:)

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Super gode spørgsmål du stiller.
Det er rigtigt at THC (et af de aktive stoffer i hash) bliver længe i kroppen fordi det binder sig til fedtvævet. Det er også rigtigt at nogle bla. oplever søvnbesvær og øget svedproduktion ved hash stop, det er dog meget forskelligt hvor voldsomt det opleves, jeg tænker det hænger sammen med hvor meget og hvor ofte man har røget hash, men at der også er forskel på hvordan vores organismer påvirkes af det og hvor hurtigt THCen udskilles.
God ide med en pause. Både for som du skriver at teste om du har udviklet afhængighed, men også for at give din krop og hjerne en mulighed for at være upårvirket af hash.
Når du ikke har røget i 4 uger tror jeg ikke du kommer til at opleve bivirkningerne. Hvis jeg skal komme med et bud på hvad du skal være opmærksom på, så har jeg talt med mange unge der i kortere eller længere perioder har haft et forbrug som du beskriver, men at der enten er sket noget i deres liv der har gjort at de er begyndte at ryge mere og oftere, eller at forbruget over tid stille og roligt har udviklet sig til en afhængighed. Så hvis du begynder at ryge hash igen tænker jeg du skal være meget opmærksom på hvad du bruger hashen til og hvor ofte du gør det. Og at hash rygning påvirker indlæringsevnen og korttidshukommelsen.
Jeg håber jeg har svaret ordentligt på dine spørgsmål, du er meget velkommen til at skrive igen.
Mvh
Torben