Pige / kvinde50 år
Hej Jeg arbejder på et plejecenter, hvor en beboer ryger hash, han skal lufter ud inden jeg kommer der ind, men tit lugter det også på gangen, skal jeg være nervøs for at jeg kan teste positiv, hvis politiet tjekker mig ? f.eks. på vej hjem fra arbejde

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej
Det er et godt spørgsmål, men jeg tror ikke du skal være bekymret. Den udånding og den røg der kommer fra en beboers rygning, bliver “fortyndet” rigtig meget i rummets luft. Når der så oveni købet luftes ud, bliver det yderligere fortyndet.
Jeg har ikke eksempler på at nogen er testet positive ved passiv rygning. Men risikoen kan teoretisk set ikke helt afvises – hvis man opholder sig i samme rum, uden udluftning, i længere tid – kan det være at kroppen optager lidt. Der skal dog en vis mængde til før det kan påvises i urin og spyt tests.
Derimod vil lugten hænge i dit tøj og hår, men næppe vise sit i en urin og spyt-test.
Bedste hilsner Lone