Dreng / mand23 år
Hej!
Efter de nye hashregler hvor man er begyndt at benytte sig af måleinstrumenter til at måle mængden af hash i blodet, er jeg blevet i tivivl om, hvor lang tid, der skal gå efter man har røget hash til man må køre. Altså, jeg ryger hver aften og kun om aften. Hvis jeg for eksempel kører i bil 15-20 timer efter jeg har røget, vil det så være over bagatel grænsen? Alstå nok til jeg mister kortet?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det er et svært spørgsmål at besvare, da det bl.a afhænger af hvor stor du er(kropsvolumen) og hvilken type hash du ryger. Ryger man hash med en høj koncentration af THC kan det spores i kroppen i længere tid.
Politet bruger i første omgang en spyttest der som kan spore THC i spyttet i ca. 1-2 døgn. Vælger de at tage en blodprøve på dig, kan de dog spore hashen i helt op til 8 uger.
Jeg gør opmærksom på svaret er vejledende og ikke kan bruges som argument overfor politiet.
God dag og ærgeligt at jeg ikke kan svare dig mere præcist..
Hilsen Morten