Pige / kvinde48 år
Hej. Min unge svigersøn på 19, har selvmedicineret med hash gennem en årrække efter traumatiske oplevelser. Han har desuden adhd som ikke er medicineret. For 3 dage siden stoppede han med hashen, og har kraftige abstinenser. Min datter er højgravid..så det er svært. Han er agressiv, dog ikke på hende, kan ikke sove, og han har det meget skidt. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ? Kan man henvende sig til lægen og få noget beroligende eller noget mod abstinenser ? Håber i svarer hurtigt. Mvh. M

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære M
Tak for dit spørgsmål. Det er desværre længe siden du skrev og du har ikke fået svar. Det beklager jeg. Jeg vil alligevel prøve i håb om at det måske stadig kan give mening.
Det korte svar er; JA – man kan altid henvende sig til egen læge. Egen læge vil måske hjælpe med en medicinordination, men det vil dog være mest sandsynligt at lægen vil henvise til nærmeste Misbrugscenter, hvilket vil være en rigtig god ide´ til din svigersøn. Man kan dog også selv henvende sig i et lokalt Rådgivningscenter, Rusmiddelcenter eller Misbrugscenter helt uden henvisning.
Fordelen ved det er at de har mennesker ansat som ved en masse om hash, men de ved også en masse om de bagvedliggende grunde der får unge til at ryge hash.
Din svigersøn er kun 19 år og har som du skriver en del udfordringer – dels med nogle traumatiske oplevelser, dels med en mulig ubehandlet AD/HD og nu også afhængig af hash.
De fysiske abstinenser er for så vidt hurtigt overstået – efter omkring 10 dage. Hvor belastet man er af det, afhænger af hvor meget man har røget, hvor længe man har røget, men også i hvor høj grad man er motiveret for at stoppe. Altså, er det noget man gør for andres skyld og noget man føler sig presset til at gøre, eller er det helt og holdet et eget ønske.
Når du beskriver en aggressiv adfærd, kan det hænge sammen med en følelse af at være under stort pres nu hvor der er et lille barn på vej.
Sandsynligheden for at stoppe permanent er størst til stede når man selv er 100 % overbevist om at det er det man vil.
Du spørger om der er noget du kan gøre for at hjælpe ham. Det bedste du kan gøre er at støtte ham i at få hjælp til de vanskeligheder han bokser med. Altså ikke kun hjælp til at stoppe med hashrygningen.
Du kan hjælpe din datter med at holde fokus på barnet og det der er godt for hende og barnet. Det kan have store konsekvenser for et barn at vokse op med en forælder der bruger rusmidler i en grad så at han får abstinenser. Det betyder at han har svært ved at tilsidesætte egne behov frem for barnets behov. Det kan igen betyde at moderen står alene med det lille barn og at hun kan få svært ved at ”at dele sol og vind lige” – altså både at være mor og kæreste.
Med andre ord, det vil være rigtig godt at få hele den lille familie til sammen at modtage den rette hjælp.
Med ønske om held og lykke til den lille familie.
MVH Lone Walsøe