Dreng / mand21 år
Hjælp.. Jeg begyndte med at ryge hash for ca 4-5 år siden, i starten kan jeg huske jeg havde det rigtg sjovt og hyggede mig med det, så var det i rigtig langtid, men så lidt efter lidt kunne jeg mærke at hvis jeg ikke røg en dag, gik min verden sammen, jeg var rastløs, ked af det, vred og alt var bare noget skidt, i dag er det det samme med mig og hvis jeg ikke ryger har jeg det rigtig skidt, men her på det sidste er virkning af hash også ændret sig, jeg bliver engentlig ikke rigtig gladere af og ryge det mere som i starten og jeg følger mig hele tiden træt, og ligeglad med alt og vil egentlig bare passe mig selv.. det kun meget få som jeg gider have kontakt med.. og nu er min uddannelse også gået i vasken pga af hash, jeg har længe ikke ville anderkende problemet rigtigt, men nu efter min uddannelse er gået i vasken og i takt med jeg nogle gange ikke kan huske om det jeg drømmer er virkelighed eller omvendt er jeg blevet træt af at hashen skal have magten over mig. Så min spørgsmål til dig er: Hvordan kan jeg tage første skridt oppe i mine tanker til at komme igang? hvordan kan jeg slappe mere af i mig selv og ikke være restløs hvis jeg ikke ryger? Hvordan kan jeg lærer og se på de gode ting og ikke alle de dårlige? Og kan jeg gøre noget for styrke mit eget selværd? Håber du kan hjælpe Hilsen Anders

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Anders
Jeg kommer til at besvare din mail ret kort, ikke fordi jeg synes at den er irrelevant, men jeg har meget travlt og vil alligevel gerne nå at besvare dig inden påskeferien.
Så, jeg vil kun holde fokus på dine spørgsmål.
Hvordan kan du tage det første skridt oppe i din tanker? Ja, men det har du allerede gjort bare ved at tænke på at stoppe og skrive til mig….så nu skal du fortsætte med de efterfølgende skridt, dem hvor man afklarer sine tanker, afprøver sin motivation og går fra tanken til virkeligheden.
Hvordan kan du slappe mere af og ikke være restløs? Mit bedste råd er at du dyrker motion for at brænde din restløshed og blive træt om aften. Du kan også gøre "det modsatte" og dyrke mindfullness eller meditation, hvis du er mere til den slags ting.
Hvordan kan du lære at se på de gode ting? Det er noget man træner. F.eks. når du læser min mail i stedet for, f.eks. at tænke "det er ikke så interessant" eller "han er ikke rigtig klog" (og begge ting er for så vidt rigtig, ikke fordi jeg er dum, men fordi jeg besvarer dig så kort), så prøv at vende og dreje det jeg skriver indtil du finder en positiv indfaldsvinkel. Når man er trænet til at finde de gode indfaldsvinkler og sider, så bliver det næsten en del af sig selv….min datter synes i hvert fald at det er irriterende at jeg altid skal finde de gode sider i alting…
Hvad kan du gøre for at styrke dit selvværd? Du skal gøre gode ting, opføre dig på en måde du er stolt af og sprede så mange gode vibrationer omkring dig som du kan. Gør du det, så vil du uvilkårligt komme til at synes godt om dig selv (dvs. få en større selvværd) og så vil du sandsynligvis også få positive tilbagemeldinger fra folk omkring dig, hvilket vil også booste dit selvværd.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
God weekend og god påske.
Eric