Pige / kvinde15 år
Hejsa.
Jeg ryger hash engang imellem. Jeg er på nogle akne piller (isotretinoin) jeg skal havde taget min jævnlige blodprøve her om en uge. Jeg vil bare høre om der er en chance for THC'en kan blive fundet i mit blod? De tester mit levertal og blodsukker osv, men kan de finde TCH'en på den måde?
Er pænt nervøs haha.
Hilsen ss

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå det kan bekymre dig, vi får ofte et lignende spørgsmål fra andre unge- så der er flere end dig der tænker over det.
Og det er rigtigt at THC, som er det aktive stof i hash, kan ses i en blodprøve, meget længe efter du har røget, faktisk flere uger efter, hvis du har røget i en periode.
Men ens læge undersøger ikke bare ens blod for alt muligt. Din læge undersøger for det i har aftalt og det du har fået besked om der vil blive undersøgt.
Lægen skal informere dig om hvad han/ hun undersøger.
Så jeg tænker godt du kan være helt rolig  mht din blodprøve.
Held og lykke med det hele.
Helle 🙂