Pige / kvinde25 år
Hej Jeg har mødt en pige i min mødregruppe som jeg var begyndt at komme rigtig godt ud af det med. Vi snakkede en dag om at hun gerne ville ryge en jpint nytårs aften sammen med hendes mand. Men hun ammer stadig, også begyndte vi at snakke/diskutere for vidt det var forsvarligt, når hun jo skal amme dagen efter og måske i løbet af natten. Hvad er jeres mening? Skader det barnet at hun gør det ( hvilket jeg mener det gør) Hilsen den lidt frustreret veninde

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Hvor er det godt i diskuterer tingene, og skriver til os når du / I er i tvivl.
Mit svar er, at din veninde ikke skal ryge cannabis når hun ammer.
Rusmidler og amning skal ikke blandes sammen, for ja det er skadeligt for barnet.
Jeg linker et skriv fra sundhed.dk, hvor I kan læse meget mere om amning og cannabis.
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/graviditet/sygdomme/amning-og-rusmidler/amning-og-marijuana-cannabis/
Herunder har jeg lavet et kopi af en faktabox, også fra sundhed.dk:
Fakta
·                   Cannabis er et rusmiddel, som indeholder fedtopløselige stoffer, der bliver udskilt i modermælken
·                   Det anbefales at undgå cannabis under graviditeten og ammeperioden
·                   Cannabis kan nedsætte mælkeproduktion og påvirke det ammende barn
·                   Risikoen for pludselig uventet spædbørnsdød ser ud til at være større ved indtag af cannabis i ammeperioden
Håber det bliver en skøn nytårsaften alligevel.
De bedste hilsner Helle.