16 år
Hej. Jeg er 16 år gammel. For næsten en månede siden, røg jeg hash for første gang. Det er sådan, at jeg tog et par væs fra den, cirka 7-8 sug af den og ligepludelig blev jeg helt varm om hjertet, min vejrtrækningen blev meget svag og følte nærmest jeg skulle til at dø. Mit hjerte bankede vildt hurtigt, jeg rystede utroligt meget og alt omkring mig gik utroligt stærkt. Jeg havde også problemer med at sove om natten. Da jeg prøvede af ligge mig til at sove stod jeg op 5 min efter med et chok og mit hjerte begyndere med at bange ekstremt hurtigt og jeg føler jeg skal til at besvime. Min krop føltes også rigtigt mærkelig og bliver bange for de mindste ting Jeg har både været til lægen og på hospitalet med min vejrtræning men der konstatere de min vejretræning er fin. Stadig til dagen idag føler jeg jeg har problemer med min vejertrækning og stadig svært ved at sove om natten. Noget i kender til eller kan hjælpe mig med?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det du beskriver er godt kendt.
Mange mennesker reagerer på selv små mængder af hash på en meget kraftig måde; nogle -ligesom dig- får fysiske symptomer, andre mister tidsfornemmelse eller kropsfølsomhed, nogle får psykose-agtige oplevelser og f.eks. oplever at de ikke kan kontrollere deres tanker.
Normalt forsvinder alle disse oplevelser efter nogle timer eller nogle dage.
I nogle tilfælde, ligesom hos dig, kan disse symptomer vare længere tid, men de vil ende med at forsvinde efter et stykke tid….selvfølgeligt på betingelsen af at du ikke ryger hash igen eller tager andre stoffer.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege at hash (og de øvrige stoffer) kan have meget forskellige effekter på forskellige personer; nogle får en hyggelige og afslappende oplevelse, andre får angst og paranoia…sagen er at hvis du er den type der får det dårligt af at ryge hash, så vil jeg kraftig opfordre dig til ikke at prøve det igen, fordi de dårlige oplevelser du muligvis vil få kan ende med at have en rigtig destabiliserende virkning på din psyke og efterfølgende på dit liv.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig og berolige dig.
Vh
Eric