Først og vigtigst Eric!
Damn du forholder dig flot til tingene, og de svar jeg har læst, har siddet lige i skabet, uden "sortsyn" og Anslinger teori. Den slags ser man ellers rigtigt meget af. Stor tak for det.
Og da du nok får løn fra kommunen, og kan, og er velkommen til, at slette indlægget her, så søger jeg et helt andet råd, men alligevel.
Jeg er snart 50
Jeg har børn 13-16
Jeg er syg, og bruger Cannabis, der hjælper lige som det skal, og er en allerhelvedes bedre medicin end pillerne, omkring dobbelt bevidsthed til mig.
Jeg ryger ikke, men laver en mælk der hældes i kaffen hen over dagen.
Kan faktisk slet ikke se problemet, udover at mine børns nysgerrighed har taget over, så jeg så småt er begyndt at snakke med dem om det.
Gældende status i danmark er at medicinsk Cannabis ER lovligt at benytte, men må ikke modtages eller besiddes.
Altså skal jeg vælge at stigmatisere mine børn, ved at være en træls løgner, eller de skal gå og holde på min hemmelighed, hvilket er ligeså stigmatiserende.
Nu er det nok ikke nogen af os to der kommer til at ændre loven, og Brødskovl ser ikke ud til at ville det.
Har du nogle linier, der kan aflaste mine bekymringer.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tak for dine søde ord. Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail. Som du kan se, måske er jeg skarp…men i hvert fald ikke hurtig.
Jeg har ikke fulgt de sidste udviklinger omkring lovgivningen, men så vidt jeg ved er det ikke ulovligt at indtage hash, eller et hvilket som helst stof. Som jeg har fået det at vide, udtaler sig loven ikke om hvad folk putter i deres kroppe. Det er en rent privat sag. Loven udtaler sig kun om det som berører samfundet… dvs som du skriver det i den sammenhæng: at besidde, sælge eller købe stoffer.
Man lad os komme til dit dilemma: Hvad skal du sige til dine børn? Hovedreglen er selvfølgelig at man skal sige sandheden. Og hvis man ser bort fra det filosofiske problem at definere hvad ”sandheden” er…så skal man her forholde sig til det næste problem: ”hvordan skal du sige sandheden til din børn på en måde som de kan forholde sig til?”.
En forholdsvis nem måde (tror jeg…men jeg mangler eksempler fra din side) er at tage udgangspunkt i deres nysgerrighed og spørgsmål og besvare disse. I den sammenhæng vil det være relevant at fortælle dem hvordan du ser på tingene, men også at henvise dem til alternative tanker. Måske både hos dem som synes at hash er et meget farligt og problematisk stof…og så dem som mener at det er Guds gave til mennesker. Så vil de kunne se at tingene fra forskellige vinkler, og forhåbentligt danne sig deres egne nuanceret holdning.
Som jeg læser det er også en del af problem hvorvidt du skal holde det hemmeligt. Enten holder du det hemmeligt overfor dine børn men er ”en løgner”…eller siger du til dem, men så beder dem til at holde det hemmeligt overfor deres venner m.m., og så er det dem som bliver ”løgner”.
Et irriterende dilemma, da ingen løsning er tilfredsstillende.
Når jeg skal forholde mig til den slags dilemma, bruger jeg den følgende strategi: Hvis jeg mangler fantasi, så vælger jeg den mindste skadelige løsning… men hvis det er god dag og jeg har min fantasi, prøver at stille problemet på den anden måde, som åbner op for en ny løsning… og prøver at tænke ”out of the box”.
Så, hvad er den mindste skadelige løsning? Efter min mening er det at du siger til dem at du ikke kan fortælle dem alting, ikke fordi du vil have hemmeligheder overfor dem, men fordi du vil ikke fortælle dem noget som de ikke kan sige videre, da det er hårdere at holde på en hemmelighed end at være uvidende. Men, det er ikke en absolut sandhed. Man kunne lige så godt argumentere for at det er hårdere at være udsat for uvidenhed end hemmeligheder…. det er dit arbejde at mærke hvilke beslutning vil være den meste hensigtsmæssig for dine børn.
Og så, hvordan kunne man stille det problem på en ny måde? Lige nu (fredag kl.16.4 0) har jeg ikke så meget fantasi…men måske en måde kunne være at melde dig og være aktiv i en af de sammenslutninger som arbejder på at gøre den medicinske brug af hash lovligt i Danmark. På den måde vil du flytte spørgsmål fra ”at være hemmeligt” til ”at blive anerkendt”….
Jeg håber at jeg har besvaret dit spørgsmål og at mit svar kunne give dig lidt inspiration.
Ellers er du velkommen til at skrive igen
God weekend
Eric