Pige / kvinde50 år
Hej
Vi er forældre til en pige på snart 18 år til sommer, der ryger hash og har gjort det ca. 1½ år.                  Vi fik det kun at vide her kort før jul da en medarbejder fra kommune der færdes blandt de unge mennesker altså viste det, han gjore det hjemme hos os sammen med vores datter, da det jo skulle være i trygge rammer. Han havde valgt at nu var det på tide vi fik noget at vide om det , de er der jo for de unge mennesker og ikke os forældre så vores datter skulle jo være indforstået med samtalen, men da for vores datter havde omtalt at købe urin til prøven hun havde gået med til at vi tog syntes han vi skulle involdveres,  men vi er jo som forældre meget fustrede og ked af at hun har gået et helt år på en skole og røget i enkelte frikvarter pjækket fra timer uden vi er blevet underrettet, vi har selvfølge som forældre godt haft en bange anelse om der var et eller andet, da hun sammen med venner havde været med i nogle mindre tyverier sager og der også forsvandt penge her hjemme, samt havde ændret adfærd hvor vi sagde hvad er der sket med dig, men hun nægtede altid at det ikke var hende, hvor hun blandt andet sagde det ved i jo godt jeg ikke kunne finde på. Og under normale omstændigheder kunne hun heller ikke finde på det. Det var der vi forslog en urinprøve så vi kunne få et svar på vores bekymring eller ikke, og det havde hun heller ikke noget i mod.
Men vi fik det råd den gang at hun ikke kunne stoppe sådan lige nu og her og skulle trappes ned, og det gav hun også udtryk for hun ville så vi valgte at hjælpe hende økonomisk, for hun ikke skulle stjæle og gøre det svært for sig selv da hun jo har en plet på straffe attesten, men nu er vi bange for om vi bare holder hendes forbrug ved lige  for hun er en meget lukket person nok også bange for at såre os,og hun siger også det er rigtig svært hun omgåes jo også mennesker med hash problemer. Og vi får jo intet at vide af ham medarbejder mere eller misbrugskonsulenten..
Hvad gør vi for at gøre det bedste for vores datter ?? Vi ønsker jo kun det bedste og for hende..

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære forældre
Tak dit brev. Jeg kan godt forstå du er frustreret og fortvivlet. Jeg møder rigtig mange forældre, som føler sig magteløse når den unge begynder at opfører sig selvstændigt og så oven i købet ryger hash. Det er ofte meget fjernt for forældrene. Jeg synes I først skal tage kontakt til kommunens misbrugscenter og bede om en samtale som pårørende/forældre. Man vil sikkert fortsat lave samtaler med jeres datter alene, men det kunne måske være en ide´at lave en familiesamtale, så I alle bliver involveret og alle hjælpes ad om problemerne. I mange kommuner tilbydes der forældrekurser/forældregrupper som har til formål at hjælpe forældrene til forandring, så de bedre kan hjælpe deres unge.
Held og lykke
Lone