Spørgsmål i Brevkassen d. 7.6.2020

Misbrug af narkose og anæstesi midler

KategoriAndre stofferBedøvende stofferBenzodiazepinerDepressionKonkrete bekymringerKrop og sundhedMedicinNysgerrighed
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraPige / kvinde15 år

Hej,

Jeg har længe gået med dette spørgsmål, men har aldrig rigtig fået et svar, eller fundet den rigtige person at spørge. Dem jeg har spurgt, vil ikke rigtig svare mig, eller slår det hen med at 'det er ikke noget alvorligt' og 'det er meget små doser'.

Jeg har i 5 år haft adgang til midler man bruger under narkose. Bl.a thiopental, suxamethon, og alfentanil. Jeg har taget disse stoffer 1 gang ugentligt, øget i dosis, men holder mig nogenlunde stabil/på samme dosis nu (ca. det sidste halve år). Udover det har jeg et dagligt forbrug af benzodiazepiner, samt smertestillende midler som tradolan og panodil.

Jeg har længe gerne ville ud af dette misbrug, men når jeg prøver at lade være med tage anæstesi midlerne, så får jeg det meget dårligt og bliver hurtigt deprimeret. Min psykiater siger at det bare er min depression som forvirrer mig, og hun foreslår mig defor endnu flere piller og antidepressiver.

Mit spørgsmål er: Kan man blive afhængig af de midler man bruger til narkose? Også selvom man 'kun' tager dem 1 gang ugentligt?

 


Tak for hjælpen.

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej
Det er jo hurtigvirkende morfinstof og barbiturat som ligner benzodiazepiner som du tager en gang om ugen. Dertil kommer et temmelig farligt muskelblokerende stof som jeg ikke helt forstår hvilken effekt du har ud af.

Selvom det kun er kortvirkende og du tager det en gang om ugen er der alligevel en effekt eller en tilvænning som når du gør noget fast, vil gøre at du kan få en psykisk nedtur når du holder op sådan som du beskriver. De andre dag tager du stoffer fra de samme grupper så generelt set er du tilvænnet til både morfika og benzodiazepiner.

Da du jo klart beskriver problemer når du holder op vil det nok være godt hvis du kunne blive ”aftrappet” for det du gør over en periode. normalt vil det så være med metadon og en forøgelse af benzodiazepiner med en aftrapning bagefter. Den behøver til gengæld nok ikke at være så lang men det er en opgave som skal løses af dig og lægen i samarbejde.

Hilsen
Henrik 

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde16 år

Måske psykose

Hej brevkasse, jeg har røget cirka 5 gange i hele mit liv med langt tid mellem hver gang, her for 5 dage siden tog jeg et par sug af en joint og nu føler jeg stadig rusen bare mildere, jeg får tit ...
Pige / kvinde16 år

Mie

Hvis man har tager nikotin hvor lang tid går der så før der ikke er mere nikotin i kroppen og hvis man skal ha taget en stikprøve vil den så vise negativ efter 48 timer? ...
Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Se flere spørgsmål >
Netstof gruppechat

Gruppechat hver torsdag

00
Dag
00
Time
00
Min
00
Sek
På torsdag kl 19:30 kan du igen chatte med jævnaldrende om stoffer. Skal du ha' en SMS når chatten åbner? Så tilmeld dig en anonym SMS-notifikation.
Læs mere >