Dreng / mand26 år
Jeg har set flere og flere af disse såkaldte ”THC Vapes”, som skulle indeholde stoffet THC men det gør de altså ikke. Første gang jeg hørte om disse, var gennem en ven i 2021 og siden da hørt en hel del mere til det. Det har altså også været et stigende problem i Danmark? Det går jeg udefra siden TV2 Kosmpol nu har lavet flere videoer på disse ”THC Vapes”. Mit egentlige spørgsmål er bare hvad der egentligt er i dem? Det har stået uklart i hver artikel, video og dokumentar jeg har kunnet finde om disse. Om det er Opioider eller Ketamin ved vi stadig ikke? Hvorfor tester man ikke disse vapes?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
jeg bringer den rapport vi har modtaget fra den sidste Puffbar vi sendte ind. som du skriver er det ikke thc, men syntetiske canabinoider der er i puffbaren, og det er i modsætning til thc i yderste konsekvens dødeligt. Vi har haft flere tilfælde af unge der har været ukontaktbare efter de har være påvirkede af syntetiske canabinoider, vi har også fundet ketamin og opioider i disse Puffbars. Det der gør det ekstra farligt er at når du suger på puffbaren, så glemmer du hvor mange gange du har puffet, samtidig med at du heller ikke har styr på dosis, så det er svært for brugeren at styre indtaget.
E-cigaretten som vi modtog i dag – mærke RandM Tornado 7000 ”Cola Ice” – indeholder et helt tredje syntetisk cannabinoid, MDMB-FUBINACA, https://en.wikipedia.org/wiki/MDMB-FUBINACA. Det er kemisk set relateret til de to andre: MDMB-4en-PINACA og 5F-MDMB-PINACA, som var i de første Puffbars. Vi har kun fundet svage spor af nikotin, ud over forskellige smags- og aromastoffer.Der er rapporter fra 2014/2015 fra Rusland og Hviderusland om talrige indlæggelser og dødsfald. Der kan ikke være tvivl om at det er akut farligt at indtage og vi deltager gerne som laboratorium i en advarsel til medier m.m.
Mvh. Flemming