Pige / kvinde16 år
Hej Jeg er en pige på 16 år, der er meget interesseret i at skrive, og jeg er fornylig begyndt på et nyt projekt med en ung dreng, der kommer ud i et misbrug, der starter med hash, og ender ud i noget værre tilsidst. Jeg har aldrig selv hverken drukket eller røget, men min roomie på efterskolen er tidligere hash ryger (hun blev taget i det, så bliver testet resten af skoleåret, så derfor er hun stoppet), så jeg har brugt hende til en del research af både hashrygning, druk og alt andet, men jeg er specielt interesseret i edibles, hvilket min roomie ikke kan fortælle mig noget om, da hun røg joints, så hvordan reagerer man normalt på en hashkage, og hvad for nogle (hårdere) stoffer ville man kunne bevæge sig ud i, hvis man langsomt starter med et hashmisbrug og så bliver hevet ud i det. Undskyld for mit ordvandfald, men håber det giver mening!

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Hej!
Hvor er det fedt, at du kaster dig ud i sådan et spændende og vigtigt skriveprojekt! Det lyder som en super interessant historie, du er i gang med at skabe, og det er virkelig godt, at du laver så grundig research for at gøre det så realistisk som muligt 🙂
Du spørger specifikt til edibles (hashkager), og der er faktisk nogle ret store forskelle på dem og at ryge hash. Din roomie har ret i, at oplevelsen kan være ret forskellig. Når man spiser hash, skal stoffet først igennem fordøjelsessystemet, og det betyder:
• Længere tid før det virker: Typisk tager det 30 minutter til 2 timer, før effekten mærkes. Det er en af de største faldgruber, fordi mange spiser mere, hvis de ikke mærker noget med det samme, og så bliver effekten pludselig meget voldsom.
• Længerevarende effekt: Rusen kan vare meget længere – ofte mellem 4 og 12 timer, nogle gange endnu længere. Det er markant længere end ved rygning (som typisk varer 2-4 timer).
• Mere intens og uforudsigelig rus: Fordi stoffet omdannes i leveren, kan rusen føles mere intens, overvældende og nogle gange ubehagelig, især hvis man har spist for meget. Det er sværere at styre doseringen og dermed sværere at forudsige, hvordan man reagerer. Folk kan opleve alt fra stærk eufori og afslappelse til angst, paranoia, forvirring og kvalme.
Du kan dykke endnu mere ned i det på Netstofs leksikon her: Link til https://netstof.dk/leksikon/edibles/
Hvilke (hårdere) stoffer kan man bevæge sig ud i?
Det er et rigtig relevant spørgsmål for din historie, for desværre sker det nogle gange, at et misbrug starter med hash og så eskalerer. Der er dog ikke en fast “drejebog” for, hvilke stoffer man præcis går videre til. Det afhænger meget af:
• Personlige grunde: Hvorfor tager karakteren stoffer? Er det for at flygte fra noget, at passe ind i en gruppe, at jage en bestemt følelse, eller ren nysgerrighed?
• Socialt miljø: Hvem hænger karakteren ud med? Hvilke stoffer er tilgængelige i hans omgangskreds?
• Tilgængelighed: Hvilke stoffer er nemme at skaffe, og hvad har han råd til?
Men for at give dig nogle bud til din bog, kan man sige, at den videre progression ofte afspejler den søgte effekt:
• Hvis karakteren søger dæmpning eller flugt fra ubehag: Nogle, der føler sig triste, ensomme eller angste, kan ende med at søge stoffer, der bedøver eller giver en følelse af ro og velvære. Her kunne stoffer som opioider (f.eks. morfin, heroin, men også smertestillende medicin som tramadol eller oxycontin, der misbruges) komme i spil. Disse stoffer er ekstremt afhængighedsskabende og farlige. Du kan læse mere om opioider her: Link til https://netstof.dk/leksikon/opioider/ Også benzodiazepiner (angstdæmpende medicin som f.eks. piller som Xanor eller Stesolid, der sælges illegalt) kan falde ind under denne kategori, da de virker stærkt beroligende og angstdæmpende.
• Hvis karakteren ønsker mere “fart på”, fest og social selvtillid: For dem, der søger en mere energisk rus, der giver selvtillid og følelsen af at kunne holde ud længe, er stimulerende stoffer relevante. Det kunne være kokain eller amfetamin. Disse stoffer giver en kortvarig følelse af eufori, energi og øget vågenhed, men kan hurtigt føre til en ond cirkel, hvor man føler sig udmattet og deprimeret bagefter. Læs om kokain her: Link til https://netstof.dk/leksikon/kokain/
• Hvis karakteren er nysgerrig på bevidsthedsudvidelse eller intense oplevelser: Som du selv nævner, kan hashens bevidsthedsudvidende effekt gøre, at nogle søger videre mod hallucinogener, f.eks. svampe (psilocybin) eller LSD. Disse stoffer ændrer sanseoplevelsen markant og kan give meget intense, men også uforudsigelige, oplevelser. De er sjældnere forbundet med fysisk afhængighed, men kan udløse eller forværre psykiske lidelser. Du kan læse mere om psilocybin her: Link til https://netstof.dk/leksikon/psilocybin/
Det er vigtigt at huske, at alkohol også er et stof, som ofte eskalerer sammen med et hashmisbrug, da det er så tilgængeligt og socialt accepteret. Ofte bruges det til at dæmpe uroen efter cannabis eller andre stoffer, eller for at forstærke en rus.
Husk, at der er mange veje ind i et misbrug, og din karakter kan sagtens eksperimentere med flere forskellige stoffer på vejen, ikke bare én type. Måske starter det i et festmiljø, hvor han prøver kokain, men når han er alene og trist, søger han trøst i beroligende midler eller opioider.
Jeg håber, at dette uddybende svar kan give dig masser af inspiration til dit skriveprojekt! Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du får flere spørgsmål eller har brug for at drøfte din karakters rejse yderligere.
Med venlig hilsen, Thorsten, Netstof