Dreng / mand16 år
Hej. jeg og min gruppe som er fra Gadehaveskolen i HTK. Vi har et projekt om stofmisbrug i DK.
Spørgersmål:
Hvilke behandlings former er der?
Hvad er grunde til at unge begynder på stoffer?
får de hjælp af nogle, hvis ja hvordan og hvorledes?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Her får du meget korte svar til dine spørgsmål.
Der er 3 former for behandling: ambulant behandling, hvor man får enkelte samtaler eller aftaler (hos en behandler, en psykolog, en læge, m.m.), dagbehandling, hvor man får en sammenhængende behandling i dagtimerne (typisk mellem kl.9.00 og kl.14.00), og så døgnbehandling, hvor man bliver indlagt i mere eller mindre lang tid. Ofte er det ca. 3 måneder, men det kan gå helt ned til få uger, og helt op til mere end et år.
De fleste unge begynder at tage stoffer som regel for at have det sjovt, eksperimentere eller bryde nogle grænser. En mindre gruppe tager stoffer fordi de har problemer som de prøver at løse ved at tage stoffer. Som regel er det fordi de har det meget dårligt psykisk eller føler sig isoleret.
Ja, alle har ret til at få behandling for sit misbrug. Kommunerne er forpligtet til det. Som beskrevet før, kan man får hjælp enten i ambulant, dag, eller døgnbehandling. Der er utrolige mange teorier og metoder for at behandle et misbrug.
Held og lykke med jeres opgave.
Mvh
Eric