Pige / kvinde16 år
Hej,
Jeg har en ven som engang har været sindssygt afhængig af stoffer – næsten alt man kan finde på. På det givende tidspunkt havde han fået en lejlighed af komunen, fordi hans forældre ikke ville have ham boende hjemme, intet af dette hjalp rigtig, tingene blev bare værre og værre.
Han fik senere hen en kæreste, og stoppede med alle de her stoffer kun for hende. De slog så op for omkring en måned siden – plus, minus. Det var egentlig ham der endte forholdet fordi hun begyndte at være kontrollerende, og ville bestemme over ham.
Nu hvor de ikke er sammen længere, er han kommet tilbage i den her "onde spiral". Jeg ved at han førhen har været selvmordstruet, og jeg er nu bange for at det er kommet tilbage. Dette er grundet til at han på sine sociale medier (instagram) skriver ting som. "Better of dying", "And fuck it if i die, it was by your side", og på kinesisk skrevet "selvmord".
Jeg snakker helt ærligt ikke super meget med ham længere, men vi snakker når vi ser hinanden. Jeg har dog været der ved episoder hvor han har haft det helt forfærdeligt, og slet ikke kunne være i sig selv.    Han gennemførte ikke 9 klasse, fordi han droppede ud pga. alle de her problemer, han går nu i 10, ved ikke hvor fantastisk det går, men ja.
Jeg vil egentlig bare gerne finde noget hjælp til ham, så spørgsmålet er om jeg burde kontakte kommunen (ved dog ikke rigtig hvordan), jeg ved at snakke med ham ikke hjælper men jeg ville rigtig gerne bare finde noget proffesionelt hjælp til ham, uden selv at blive involveret, for det tror jeg som sådan er bedst.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej..
Først og fremmest tusind tak for dit brev, det lyder som om du en virkelig betænksom person, der er rigtig bekymret for en af dine venner.
Det lyder, for mig, som om din ven, er kommet ud på sidespor igen, efter at have været stoppet med sit forbrug igennem en længere periode. Og jeg kan godt forstå din bekymring, når han, som du skriver, tidligere har været selvmordstruet og er begyndt at komme med åbenlyse hentydninger hertil igen, på de sociale medier.
Du skriver i bit brev, at du gerne vil finde noget hjælp til ham, men at du ikke ved hvordan, uden selv at blive involveret. Siden han går i 10. klasse, kan han både være under og over 18, men jeg foreslår at du kan sende et bekymringsbrev til kommunen, hvor du fortæller om din bekymring for din ven. Brevet sendes derefter til hans forældre, som derved bliver bevidste om din bekymring for ham. Du kan sende brevet anonymt, således hverken din ven eller hans forældre ved, at det er dig der har sendt bekymringen til kommunen.
Min første tanke og forslag til dig, vil dog være at tage en snak med din ven. Fortælle ham at du er bekymret for ham, hans forbrug og de ting han skriver på de sociale medier. Du kan herefter tilbyde ham, at følge ham ned på det lokale rusmiddelcenter, hvor han kan få professionel hjælp.
Jeg håber du kan bruge svaret og mine overvejelser til, hvad du kan gøre for din ven fremadrettet. Har du brug for yderligere hjælp eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til, at kontakte brevkassen igen.
mvh
Flemming