Pige / kvinde
Hej
jeg har en søn som er misbruger plus at han har P.T.S.D og depression. Han er 18 år nu men har boet på et hjem i Bramming som hedder Lærlinghuset i 1 1/2 år. Han har med at flygte når de kommer ind på ham hvor tingene gør ondt. Nu vil han flytte ud for sig selv og kolding kommune har sagt at det var i orden selv om Lærlinghuset har sagt at han ikke er klar overhovedet. Det har han så haft en nedtur over nu som han siger nu han vil ryge i igen men kommune står fast. Er der et sted hvor jeg kan få hjælp til at han også får den hjælp han skal have når han sidder selv i sin lille lejlighed.
hilsen den meget bekymret mor
Skrevet af: Lissy

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Lissy
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail. Den falde midt i påsken, og så jeg har haft ret travlt efter at jeg kom fra påskeferien.
Jeg har lige prøvet at se hvad Lærlinghuset var for et sted, men desværre er deres hjemmeside lukket pt.
Du kan gøre en del ting for at sikre dig at din søn får den nødvendige hjælp når han flytter fra Lærlinghuset.
For det første vil jeg anbefale at du beder Lærlinghuset om at sende dig en status over din søn hvor de beskriver hans psykiske tilstand og hans evner til at fungere selvstændigt. Bagefter skal du bede om et møde med hans kommunale sagsbehandler og snakke med hende/ham om hvordan de har tænkt sig at hjælpe ham med de problemer han nu har.
Hvis du bare er det mindste i tvivl om det svar du får, skal du bede om agtindsigt samt få en kopi af din søns journal.
Alle mennesker at ret til at klage over en kommunal afgørelse, og kommunen er forpligtet til at orientere dig (hvis ikke at hjælpe dig) om klageproceduren-og mulighederne.
Endeligt, nu at din søn har forskellige problemer: Misbrug, ptsd og depression, kan du henvende dig til de respektive patientorganisationer. F.eks. www.ptsdforeningen.dk eller http://depressionsforeningen.dk/ , og se om de kan hjælpe dig til at skaffe ham den nødvendige hjælp.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt. Skriv igen hvis jeg kan hjælpe dig mere præcist.
Held og lykke med din søn.
Mvh
Eric