Pige / kvinde58 år
Hej Eric Jeg har været så heldig at finde en rigtig dejlig og sød kæreste, og vi har det rigtig godt… Men, når vi er i byen og fået nogle øl, og jeg møder de venner han har, blandt andet en ældre herre på omkring 85 år, og så sidder den ældre herre på hans handicap køretøj, og viser en trutmund til et bette kys, giver jeg ham et lille hurtig kys på munden, og det ser min kæreste. Da vi kom hjem, havde vi et større skænderi og det kys. Han har været i et forhold hvor hun havde gjort det samme, men hun tog med de mænd hjem, og kom først efter et par dage, hjem til ham igen. Og han sammenligner hende med mig nu. Jeg har været gift tidligere, og det var et hårdt ægteskab med vold og psykisk vold. Når jeg siger til ham om mit tidligere forhold, beder han mig holde mund, for han vil ikke høre om det eller ssmmenlignes med min tidligere mand. Jeg er faktisk godt ødelagt indeni, jeg har en depression og panikangst ptsd og jeg har slidgigt og rygsmerter. Jeg er fuldstændig ødelagt indeni og græder Når vi kommer hjem, fordi han finder altid noget fra fortiden med hende den anden. Og fortæller mig at han med vilje sætter mig på prøve for at se hvordan jeg opfører mig overfor hans venner. Hvad kan jeg gøre ved at vise ham, jeg ikke er hende hsn boede med, og har undskyldt det kys til den ældre herre.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg skal først sige, at det ligger uden for mit ekspertiseområde, og faktisk synes jeg, at parproblemer er så komplekse, at jeg så vidt muligt prøver at holde mig fra dem i mit arbejde.
Men nu, hvor du skriver, vil jeg gerne prøve at komme med et forhåbentligt relevant svar.
For det første: Tillykke med, at du har fundet en dejlig kæreste.
Som du skriver, bringer man alle sine tidligere gode og mindre gode erfaringer med ind i et nyt forhold. I jeres tilfælde gælder det, at din kæreste tidligere havde en partner, som var utro, og at du tidligere havde en mand, som var fysisk og psykisk voldelig. Udfordringen for jer er at kunne forholde jer til disse erfaringer på en god måde. For eksempel skal I være opmærksomme på, at I ikke havner i de samme problemer som før, eksempelvis at du ikke igen ender med at finde dig i en voldelig partner. Samtidig skal I være opmærksomme på, at I ikke kommer til at holde hinanden ansvarlige for det, der skete i jeres tidligere parforhold. At din kæreste havde en partner, som var utro, kan på ingen måde være din skyld, og det er ikke dit ansvar at “reparere” på det.
For at være mere konkret synes jeg ikke, at din kæreste burde hidse sig op, fordi du giver et kys til en gammel mand på 85 år. Man skal være usædvanligt jaloux for at se en form for utroskab i det. Du burde derfor sige til ham, at hvis han har lyst til at teste dig, og hvis han ser utroskab i et lille kys, så piner han dig, men først og fremmest piner han sig selv ved at fokusere på problemer, som ikke eksisterer, i stedet for at nyde de gode ting, han kan have med dig.
Hvis din kæreste er nogenlunde på samme alder som dig (og mig), burde han vide, at tiden er begrænset, og at det er rigtig dumt at bruge de sidste år af sit liv på at skabe unødvendige problemer for sig selv. Det samme gælder for dig. Hvis din kæreste sætter dig i irriterende situationer, burde du sige til ham noget i retning af:
“Jeg elsker dig, men mit liv er for kort til at beskæftige mig med dine meningsløse problemer. Hvis du er jaloux, er det ærgerligt for dig, men du kommer ikke til at få mig til at spille med i dette spil, til at få dårlig samvittighed eller til at begrænse mig selv.”
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Held og lykke med dit parforhold 🙂.
Eric