Spørgsmål i Brevkassen d. 29.11.2020

Mærklig føgelse i hjernen

KategoriAndre stofferAngstBedøvende stofferDepressionFeststofferKokainKonkrete bekymringerKrop og sundhedPsykedelika
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand15 år

Har for 1½ siden stoppet med rusmidler har i nogen år i week indtaget pykedeliske rusmilder og det sidste år før jeg stoppet har jeg intaget en del kokain….

Har en virklig mærklig føglese i hjerne , lidt følgelse at det trykker på kraniet pykisk/fysisk sammen tidig 

og føglere jeg går rundt med en mærklig tømmermænds føgelse.

har været til en nelologisk pykoloisk undersøgelse 

hvor det meste er nedsat…..

håber nogen kan hjælpe

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej

Du glemte at skrive hvor længe siden det er, at du holdt op med at tage rusmidler og om der var en særlig årsag til at du holdt op.

Hvis det er 1½ måned siden kan man forvente at der vil være en vis ”nedtur” efter at du er stoppet. Det er kendt at psykedeliske stoffer kan medføre problemer med forvirring, desorientering, angst og uønskede tanker, følelser og minder – altså en depressionslignende tilstand. Der kan være forskellige fysiske symptomer i form af svimmelhed, fornemmelse af svaghed, rysten, døsighed, føleforstyrrelser og forøgede reflekser.

Hallucinogener og stimulanser som kokain rammer en masse systemer i hjernen som har med humør og koncentrationsevne at gøre og for nogle bliver der ved med at være problemer med at komme tilbage til en afbalanceret tilstand.

Hvis man har det godt med at tage hallucinogener i lang tid har man måske i forvejen problemer med humør og samspil med andre som stofferne gør nemmere og derfor vil man måske i forvejen have tendens til at få depression. Under alle omstændigheder bør du tale situationen igennem med din læge for at se om der er behandlingsmuligheder og ellers blive henvist til en psykolog eller psykiater til behandling.

Der er ikke nogen specifikke behandlinger for nedtur efter psykedeliske stoffer men der kan være behov for et terapeutisk forløb hvor man får metoder til at komme videre hvis problemerne ikke klinger af, af sig selv.

Hilsen
Henrik 

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde17 år

er det normalt eller en hashpsykose?

nu er det 3 dage siden jeg sidst har røget, og der fik jeg en lille green out. men det er som om det ikke er helt gået væk og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg har fået så meget angst de sidste ...
Pige / kvinde40 år

Oxycondon

Hej Er så fortvivlet og på randen til at blive skør i hovedet af at tænke mig gul og blå, for at finde på løsninger som virker. Min man er i behandling på CSU for misbrug af Oxycondon. Han lyver om...
Pige / kvinde57 år

Min søn bruger tramadol ca 4 piller pr dag

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe – han tager dem mest til nat – vi har prøvet udtrapnong gennem lægen – men de tog han kørekort – det skal han bruge tul sit job – så ha...
Se flere spørgsmål >