Pige / kvinde
Hej jeg er en pige på 14 ´år, det bare ikke må noget for mine forældre!
Må ikke gå til fest, eller gå udenfor om aften med mine veninde..
OG det ikke fordi jeg er sådan en der drikker, og laver balade!
– altså må intet, feks. denne her lille ting : havde nemlig lagt nogle billeder fra en strand tur med min veninde, ind på facebook, og blev straks bedt om at slette dem hvor jeg var i bikini..
Har også haft købt g-strenge med mine veninde, hvor min mor også blev rigtig sur!!
MIT store problem nu, er at jeg ikke må få en navlepiercing, VIL RIGTIG GERNE!… min storesøster fik bare lavet sin men det vil jeg ikke.. for det 1. vil jeg gerne have min mor med. for det 2- vil jeg ikke skuffe dem på samme måde som hun gjorde.
Men hvordan skal jeg få mine forældre til at stole mere på mig, og få lov til flere ting`?
Skrevet af: Mette

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Mette
Det er et rigtigt svært spørgsmål du stiller.
Umiddelbart vil jeg mene at du kan få din forældre til at stole på dig ved at snakke med dem, og lave nogle aftaler med dem hvor du kan vise at de kan stole på dig. F.eks kan du aftale med dem at hvis du er sammen med veninder eller til fest, så lover du at komme hjemme på et bestemt tidspunkt, og så gøre det.
På den måde vil de se at de kan stole på det I aftaler sammen.
Men når det er sagt, så er forældre meget forskellige: nogle synes at børn/ teenager skal have frihed andre at de skal have faste rammer. Hvis de forældre er af den type som mener at børn skal have faste rammer…så skal du ”arbejde” hårdt for at få dem til at skifte holdning. Det er ikke umuligt (du kan f.eks. låne bøger om teenager og børneopdragelse i biblioteket og kigge i dem sammen med din forældre), men det kan komme til at tage så lang tid…at du er blevet voksen før de har ændret holdning.
Efter min mening, vil du vinde rigtig meget hvis du ser alle de restriktioner de giver dig som et tegn på deres kærlighed og bekymring for dig…og hvis du anerkender den kærlighed. F.eks. kan du sige til dem at hvis de ikke vil have at du går til fest, så er det fordi de elsker dig og er opmærksom på at der ikke sker dig noget dårligt …og så kan du tilføje at deres kærlighed skal dog hjælpe dig til at blive en god voksne, og ikke hæmme dig i den proces.
Måske vil det få dem til at skifte opdragelsesmetode.
Endeligt synes jeg at det er rigtig godt at du ikke får en piercing uden dine forældre accept. Det må være noget de værdsætter, nej?
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt (og at jeg ikke brugt alt for mange ord du ikke kender)
Skriv igen hvis du er i tvivl
Eric