Pige / kvinde15 år
Har en bror som har taget stoffer siden sommeren 2017, i julen 2017, kom han så på et misbrugscenter, fordi han selv forstod det var blevet farligt og dumt. Nu nogle måneder senere, er jeg blevet meget i tvivl om han gør det igen. Jeg har spurgt ham, som mange fra familien også har, men han svarer selvfølgelig nej, når vi spørger. Der har været rigtig mange episoder i hans liv efter misbrugscenteret, som har gjort at han er flyttet hjem til mine bedsteforældre. Jeg har det rigtig hårdt med at jeg ikke ved hvordan han har det, også fordi mile bedsteforældre har infomeret mig, at han har haft et angstanfald da han har været i skole, for nylig. Det påvirker mig rigtig meget, da jeg har hørt om stofpsykoser, og det er ligesom det de fører ud i. Kan en psykose komme efter man har taget stoffer, eller kommer den når man tager stoffer, bare så jeg ved om han måske stadig gør det? Jeg synes også stadigvæk hans omgangskreds er den forkerte, det ikke de gamle gode venner han havde da han ikke tog stoffer, men drenge der selv tager noget. Der har været rigtig mange episoder, hvor han har haft meget store pupiller, og mine bedsteforældre infomere mig også om at han aldrig er hjemme i weekenderne, og kommer tit sent hjem i hverdagene. Jeg ved så også fra mine veninder af, da jeg ikke selv kan se hans Instagram, men at han lægger nogle meget mærkelige ting op, hvor han virker meget påvirket, og også nogle gange billeder og videoer, hvor han ryger men det ikke ligner cigaretter. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere, da vi ligesom har været igennem episoden en gang før, men denne her gang føler jeg ikke han vil hjælpes, og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal hjælpe ham. Faktisk ved jeg ikke hvor lang tid han vil komme til at leve mere, og det gør mig så ked af at vide, at jeg aldrig ville komme til at få den samme bror tilbage igen.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Jeg kan godt forstå du er bekymret. Det lyder på det du skriver som om han har nogle problemer, som han skal have hjælp til at løse. Han bor jo hos bedsteforældrene, men han må jo også have en far og mor. Jeg tænker at hvis du er bekymret, så skal du tale med dine bedsteforældre og jeres forældre om dine bekymringer. Det er dem der kan gøre noget.
Med hensyn til psykosen om man kan få det efter han er stoppet, så vil jeg ikke udelukke noget, men tænker det er mest sandsynligt at han vil få en reaktion under eller umiddelbart efter stofindtag.
Jeg tænker af hensyn til dig selv. Så skal du tale med dine forældre, for at du kan få hjælp til at tackle det du er viden til, det har du helt sikkert brug for, det er aldrig rart at se en du holder af har det skidt, uden at du kan hjælpe. Dernæst er det også den måde din bror får hjælp på.
Skriv hvis der er noget du vil have uddybet.
mvh
Flemming